« previous entry | next entry »
Jul. 23rd, 2016 | 10:20 am
mood: darvinisms
Vakar pirms gulētiešanas gribējās kaut ko palasīt. Izvēlējos Saulcerītes Vieses Jāņa Raiņa offline cibas apskatu JAUNAIS RAINIS (1982). Diezgan interesanti, un, vispār, kas tu tāds esi, lai nepiekristu Rainim:
"Mākslīgā izlase, jaunā, brīvā laulībā. Paaudzei jātop labākai, spēcīgākai, vecākiem pašiem sevi attīstot: būt draudzīgiem mīlā, nevis vecajās laulības važās, kas sasaista dažādus nepiemērotus indivīdus." (59034, 39)
"Cīņai par eksistenci nav jābūt cīņai starp cilvēku un cilvēku, bet cīņai starp cilvēku un dabu. Jo vairāk attīstīts un tikumīgāks, jo vairāk viņa dzīves cīņa kļūst par viņa sugas, viņa bara cīņu pret ārējo dabu un ne vairs pret viņa paša sugas indivīdiem. Skudras necīnās savā starpā, bet cīnās pret citiem kukaiņiem, un zirgi neapkaro cits citu, bet aizsargājas pret vilkiem; arī vilki baros. Vai mums, cilvēkiem, nav jābūt vismaz tik kulturāliem un gudriem kā vilkiem, zirgiem, skudrām?" (59035, 91)
"Humānisms: egoisma un altruisma jēdzienu noskaidrošana un abu atcelšana. Tie patiesībā bija: pašdarbība un verga darbība; to vietā: personības attīstīšana, pievilkšana pie darbības, personības apzinīga (pretī pavēlētai verdzībai) darbība uz mērķi ārpus sevis, bet tomēr ne svešam: cilvēcei." (23286, 126)
"Mākslīgā izlase, jaunā, brīvā laulībā. Paaudzei jātop labākai, spēcīgākai, vecākiem pašiem sevi attīstot: būt draudzīgiem mīlā, nevis vecajās laulības važās, kas sasaista dažādus nepiemērotus indivīdus." (59034, 39)
"Cīņai par eksistenci nav jābūt cīņai starp cilvēku un cilvēku, bet cīņai starp cilvēku un dabu. Jo vairāk attīstīts un tikumīgāks, jo vairāk viņa dzīves cīņa kļūst par viņa sugas, viņa bara cīņu pret ārējo dabu un ne vairs pret viņa paša sugas indivīdiem. Skudras necīnās savā starpā, bet cīnās pret citiem kukaiņiem, un zirgi neapkaro cits citu, bet aizsargājas pret vilkiem; arī vilki baros. Vai mums, cilvēkiem, nav jābūt vismaz tik kulturāliem un gudriem kā vilkiem, zirgiem, skudrām?" (59035, 91)
"Humānisms: egoisma un altruisma jēdzienu noskaidrošana un abu atcelšana. Tie patiesībā bija: pašdarbība un verga darbība; to vietā: personības attīstīšana, pievilkšana pie darbības, personības apzinīga (pretī pavēlētai verdzībai) darbība uz mērķi ārpus sevis, bet tomēr ne svešam: cilvēcei." (23286, 126)