- 22.3.11 23:50
-
Labdien,
Mans ierosinājums inflācijas bremzēšanai (atsaucoties uz finanšu ministra Andra Vilka iniciatīvu) ir izskatīt vairākus objektīvus iemeslus, kas visām nozarēm rada papildus izmaksas jeb citiem vārdiem - negatīvo IKP komponenti, kas netieši stimulē inflāciju, jo sadārdzina preču un pakalpojumu cenas.
Neesmu ekonomikas eksperts, bet ir skaidrs, ka viens no šādiem izdevumiem ir autoceļu infrastruktūras zemā kvalitāte. Vienkāršs aprēķins - ja auto nav bezceļnieks, un tādu ir vairums, tad auto ritošās daļas un piekares remontiem gadā tiek tērēts vidēji 80 LVL uz katru automobīli (aptaujāju 8 draugus un radiniekus), pareizinot ar miljonu reģistrēto automobīļu, iegūstam 80 miljonus latu, pieņemot, ka izdevumi pēc uzlabojošiem pasākumiem sarūk uz pusi, 40 miljonus latu. Aprēķinot šos izdevumus pret kopējo IKP, iegūsim IKP negatīvās komponentes vērtību, kas korelē ar inflācijas procentu kā preču un pakalpojumu sadārdzinājums. Šie bezjēdzīgie izdevumi liedz pilsoņiem veidot uzkrājumus un uzsākt savu mazo biznesu, samazina esošo uzņēmumu peļņu, palielina izdevumu daļu tajā, attiecīgi samazinot valstij maksātos nodokļus, etc. No tā varētu izvairīties, ja ceļu kvalitāte būtu atbilstoša. Lūdzu iesniegt šo teoriju pārbaudei Finanšu ministrijā un lūgt aprēķināt iespējamos ekonomiskos ieguvumus no ceļu sakārtošanas.
Šobrīd tas, kas lauž auto piekari Rīgā ir ne vien bedres, kas temperatūras svārstību un vājā ceļu fundamenta dēļ tiek izsistas pavasara šķīdonī, bet lielākā daļa tramvaja sliežu šķērsojumu, no kuriem sakārtota ir tikai neliela daļa, un kuras bojā piekari visu cauru gadu.
Kā veikt problemātisko zonu uzskaiti? Piedāvāju Satiksmes ministrijai sadarbībā ar kādu no taksometru kompānijām realizēt jaunu funkciju un kādu no Latvijas IT uzņēmumiem realizēt vienkāršas programmatūras izstrādi, kas ļautu taksometru vadītājiem ziņot par katru pamanīto ceļu defektu, radot šī bojājuma nonākšanu vienotā ceļu labošanas darbu rindā, un katram ziņojumam veidojot bonusu, kas konvertējas kā piemaksa pie taksometra vadītāja algas, bet tiek izdalīts ar identisko ziņojumu skaitu, tādējādi nodrošinot, ka par bedrīti netiek paralēli pārmaksāts vairākas reizes. Programmu izstrāde viedtālruņiem ir samērā nesarežģīta, kartēšanu jau nodrošina bezmaksas Google maps serviss un tajos ir GPS uztvērējs, tādējādi katrs taksists varētu ziņot par bedri nospiežot 2x pogu uz sava viedtālruņa, ko nodrošinātu pielāgotā programmatūra. Tas ļautu operatīvi ievākt precīzu statistiku par ceļu stāvokli un precīzāk plānot darbu apjomu, termiņus un statistiski arī novērtēt kvalitāti, analizējot identisku darbu atkārtošanos vienās un tajās pašas vietās, etc. Alternatīvi programmrisinājuma, kura izstrāde prasīs zināmu laiku ja šopavasar varētu sākt ziņot par bedrēm pa rāciju uz speciālu dispečerdienestu. Tas varētu būt kā pilotprojekts šīs koncepcijas sākotnējai pārbaudei un pieslīpēšanai. Savukārt par tramvaja sliežu šķērsojumu sakārtošanu Satiksmes ministrija Rīgas un citu pilsētu domēm varētu pieprasīt uzsākt nekavējoties.
Latvija ir novērtēta kā inovācijām nabagākā valsts Eiropas Savienībā. Dāvinu Latvijas valstij šo inovācijas ideju bez atlīdzības un novēlu veiksmi tās īstenošanā.
Ar cieņu,
...