
jane_canta | Jan. 17th, 2009 06:21 pm Labs raksts! GARĪGĀ ATTĪSTĪBA UN NERVU SISTĒMAS TRAUCĒJUMI (Roberto Asadžioli)
Cilvēka garīgā attīstība - tas ir ilgstošs process, ceļojums pa
brīnišķīgām zemēm, ar ne tikai ar brīnumainiem piedzīvojumiem, bet arī
ar šķēršļiem un briesmām. Tā ir saistīta ar transformācijas pilniem
dziļiem morālās attīrīšanās procesiem, ar agrāk neizmantotu spēju
atmodu, ar apziņas izaugsmi līdz neiedomājamam līmenim, ar tās ieiešanu
un izplešanos jaunos iekšējos dziļumos.
Tādēļ nav brīnums, ka šīs svarīgās izmaiņas iziet caur dažādām
kritiskām stadijām, kuras nereti ir saistītas ar nervu sistēmas,
emocionālajiem un prāta darbības traucējumiem.
Parastajos klīniskajos novērojumos tos var viegli sajaukt ar tādiem
traucējumiem, kuriem ir pavisam citi cēloņi. Traucējumiem, par kuriem
mēs runājam, ir pilnīgi cita nozīme, tādēļ tos ir jāvērtē citādi un arī
jāārstē savādāk. Mūsdienās šādi traucējumi, saistīti ar garīgiem
cēloņiem, sastopami arvien biežāk. Parādās arvien vairāk cilvēku, kuri
apzināti vai neapzināti pārdzīvo iekšēju, garīgu slodzi. Mūsdienu
cilvēka dvēseliskā attīstība kļūst par arvien grūtāku un sarežģītāku
procesu, nekā tas bija agrāk. To nosaka tās lielāka daudzpusība un
ietekmē cilvēka kritiskais prāts.
Ceļā uz pilnīgu garīgo apziņu cilvēks var iziet piecas kritiskas stadijas:
1. krīzi pirms garīgās atmodas;
2. krīzi, kuru izraisa garīgā atmoda;
3. kritumu pēc garīgās atmodas;
4. krīze garīgās pārveidošanās stadijā;
5. “Dvēseles tumšo nakti”.
Aplūkosim tās pēc kārtas.
I KRĪZE PIRMS GARĪGĀS ATMODAS
Vispirms daži vārdi par vienkārša cilvēka psihi. Cilvēks ar zemu
attīstības līmeni, savu dzīvi virza tā, lai apmierinātu savas
personīgās vēlmes, piemēram, pēc baudas gūšanas, bagātības un godkāres.
Cilvēks, kura garīgais līmenis ir nedaudz augstāks, pakļauj savas
personiskās noslieces ģimenes un pilsoņa pienākumu izpildīšanai, pret
kuriem viņam ir ieaudzināta cieņa.
Pie tam viņš nedomā par to, no kā ceļas šie pienākumi, kā tie
savstarpēji attiecas. Viņš var sevi uzskatīt arī par ticīgu, taču viņa
reliģiozitāte būs virspusēja un stereotipiska. Lai varētu dzīvot ar
mierīgu sirdsapziņu, viņam pietiek ar formālu savas baznīcas noteikumu,
izpildīšanu un piedalīšanos noteiktās rituālās darbībās.
Parasts cilvēks nedomājot balstās uz savas ikdienas dzīves nepārprotamo
realitāti. Viņš cieši turas pie materiāliem labumiem. Tā eksistēšana uz
zemes viņam praktiski ir pašmērķis.
Tomēr dažreiz gadās, ka šis parastais cilvēks savā iekšējā dzīvē
pārdzīvo pēkšņas pārmaiņas, kas viņu pārsteidz negaidot un biedē.
Reizēm šī transformācija notiek daudzu vilšanos rezultātā, bieži pēc
spēcīgiem iekšējiem pārdzīvojumiem, piemēram, zaudējot sev tuvu cilvēku.
Tomēr gadās, ka tā norit arī bez ārēja cēloņa: pastāvot pilnīgai
labklājībai un likteņa labvēlībai, rodas neskaidrs nemiers,
neapmierinātība un iekšēja tukšuma sajūta.
Cilvēks jūt, ka viņam trūkst kaut kas nenosakāms, ko viņš nespēj ne
noraksturot, ne nosaukt, un tādēļ cieš no tā. Pakāpeniski rodas
nerealitātes, ikdienišķās dzīves niecības izjūta. Personīgās intereses,
kas līdz šim pilnībā piepildīja viņa dzīvi, pēkšņi kļūst mazsvarīgas un
zaudē vērtību.
Priekšplānā izvirzās jauni jautājumi, cilvēks sāk domāt par dzīves
jēgu, par parādību cēloņiem, par savu personīgo dzīvi un citu ciešanām,
par cilvēku nevienlīdzību, cilvēciskās eksistences izcelšanos un mērķi.
Šajā posmā nereti cilvēks sāk maldīties. Daudzi, neizprotot Dvēseles
jaunā stāvokļa nozīmi, uzskata to par dīvainību un garīgu slimību, un,
tā kā tas ir ļoti mokoši, tad visādi cenšas to sevī nomākt.
Baidīdamies sajukt prātā, viņi dara visu iespējamo, lai atkal varētu
atgriezties konkrētajā realitātē, kuru viņam ir bailes zaudēt.
Šajā iekšējā cīņā daži ar jaunu sparu metas dzīves virpulī, lai meklētu
jaunas nodarbības, vēlmes un sajūtas. Dažreiz viņiem arī izdodas
apslāpēt savu nemieru, bet nekad - no tā atbrīvoties.
Šis nemiers klejo viņu būtībā, izjauc ierasto dzīves kārtību un pēc
kāda laika, dažreiz pat pēc vairākiem gadiem, ar jaunu spēku izlaužas
apziņas virspusē. Pa šo laiku iekšējais nemiers ir kļuvis tikai vēl
mokošāks, bet iekšējais tukšums vēl grūtāk panesams.
Cilvēks jūtas sagrauts, viss, kas veidoja viņa dzīvi, liekas kā sapnis
un nokrīt kā tukša čaula. Tai pašā laikā jauna dzīves jēga nav
radusies, cilvēks vēl neko nezin par to, pat nenojauš par tās
pastāvēšanu.
Bieži vien šīm ciešanām pievienojas arī morālā krīze, mostas ētiskā
apziņa, cilvēku moka vainas izjūta un nožēla par agrāk sadarīto. Viņš
bargi sevi tiesā un iekrīt pilnīgā depresijā. Bieži šajā stāvoklī rodas
domas par pašnāvību, kas šķiet kā vienīgais atrisinājums iekšējam
sabrukumam.
Tomēr tas nav visiem. Vieni vispār neizjūt šādas stadijas, bet citi pārdzīvo tikai īsu mirkli.
Šī garīgā lūzuma izpausmes ir ļoti līdzīgas neirastēnijas un
psihoastēnijas pazīmēm. Starp citu, viens no psihoastēnijas simptomiem
ir funkcionēšanas realitātes zudums, bet cits -depersonalizācija.
Dvēseles garīgās krīzes līdzību norādītajām slimībām vēl pastiprina
tas, ka šī krīze izsauc līdzīgus fiziskos simptomus: novājēšanu, nervu
uzbudinājumu, bezmiegu, barības trakta un asinsrites traucējumus.
II KRĪZE, KURU IZRAISA GARĪGĀ ATMODA
Izveidojoties saiknei starp personību un Dvēseli, iekšējas gaismas,
enerģijas, prieka un aktīvas darbības spēka straumes, atnes brīnišķīgu
atbrīvotības izjūtu.
Agrākie simptomi, iekšējā cīņa, ciešanas, neirozes, bezmiegs un
fiziskie satricinājumi var pazust, un bieži vien tik strauji, ka ir
skaidrs - tam visam nebija materiālas dabas cēloņu, bet gan dvēseliskās
ciešanas. Šajos gadījumos Dvēseles garīgā atmoda, vārda pilnā nozīmē,
ir dziedniece.
Tomēr, ne vienmēr atmoda norit tik vienkārši un harmoniski. Tā var
izsaukt arī sarežģījumus, traucējumus un dažādas novirzes. Visbiežāk
tas attiecas uz cilvēkiem, kuru prāts nav pilnīgi līdzsvarots,
emocionālā dzīve ir pārāk eksaltēta, nervu sistēma - pārāk jūtīga, lai
spētu bez problēmām izturēt dvēselisko enerģiju pastiprināšanos.
Kad apziņa ir pārāk vāja vai arī nesagatavota garīgās gaismas
izturēšanai, un ja viņā mīt nosliece uz augstprātību un egocentrismu,
iekšējie notikumi var tikt nepareizi iztulkoti.
Notiek tā saucamā līmeņu pārbīde, relatīvais tiek pārnests uz absolūto,
personīgā sfēra - uz Dvēseles pasauli. Šajos gadījumos garīgais spēks
var novest pie personīgā “Es” pārspīlēšanas, piemēram, cilvēks var
pavisam mierīgi apgalvot, ka viņš ir Mesija. No parastā medicīniskā
viedokļa, šim cilvēkam vajadzētu noteikt diagnozi , lielummānijas
gadījums, psihiska saslimšana, utt.
Patiesībā šādi formulējumi ir tikai aprakstoši, no tiem mēs nevaram
uzzināt par garīgās slimības patiesajiem cēloņiem. Tomēr mums ir ļoti
svarīgi zināt, vai aiz šī slimnieka idejām nav dziļāki psiholoģiski
iemesli. Mēs zinām, ka savas Dvēseles sajušanu un uztveri un tās
iekšējā vienotība ar cilvēka personību, izsauc viņā fantastiskas
sajūtas, saplūšanu ar Dievišķo Dabu un vienotību ar To.
Daudzās mācībās mēs rodam tam apstiprinājumu. Bībelē tas ir izteikts
tieši un skaidri: “Vai jūs zināt, ka jūs esat dievi?” Svētlaimīgais
Augustīns saka: “Kad cilvēka Dvēsele mīl, Viņa kļūst līdzīga tam, kuru
mīl.
Kad Viņa mīl uz zemes pastāvošo, Viņa tuvinās zemei, bet kad Viņa mīl Dievu, vai Viņa nekļūst par Dievu?”.
Visspēcīgāk cilvēka Dvēseles identitāte ar Augstāko Dvēseli apliecināta un izteikta Vēdantas filozofijā.
Lai kā mēs arī neuztvertu šīs attiecības, starp individuālo un
universālo - kā pilnīgu identitāti vai kā līdzību, kā piederību vai kā
vienotību - tomēr gan teorijā, gan praksē mums ir jāizjūt nesamērojamo
distance, starp Dvēseli Viņas tīrajā būtībā un vienkāršu personību.
Pirmā ir pamats, centrs, esamība; otrais - mūsu mazais “es”, mūsu
ikdienišķā apziņa. Šo atšķirību neievērošanu noved pie bīstamām sekām.
Tas ļauj izprast augstāk aprakstītos dvēseliskos traucējumus, sevis
izcelšanu un dievišķīguma piedēvēšanu sev tik galējā formā.
Cilvēku, kuri ir krituši par upuri līdzīgām ilūzijām, maldi ir radušies
no tā, ka viņi pieraksta savam pārejošajam “Es” Augstākās Dvēseles
īpašības un spējas.
Līdzīgu lielummānijas gadījumu izpratne, var sniegt vērtīgus
norādījumus ārstēšanai: ir pilnīgi bezjēdzīgi mēģināt pierādīt
slimniekam, ka viņš kļūdās, ka viņam nav taisnība , ironizēt un
smieties par viņu. Tas viss var tikai viņu sakaitināt un uztraukt.
Ieteicamāka ir pavisam cita rīcība, atzīt realitāti, kas ir viņa
idejās, un pēc tam pacietīgi jāizskaidro slimniekam viņa maldus.
Citos gadījumos Dvēseles garīgā atmoda un tai paralēli noritošā iekšējā
apgaismība var izsaukt emocionālu pārslodzi, kas var izpausties
vētrainu un nesakarīgu, murgainu kliedzienu, raudu, dziedāšanas un
satrauktu darbību veidā.
Daži spēcīga rakstura cilvēki, iekšējā pacēluma rezultātā, ko izsauc
Dvēseles atmoda, var pasludināt sevi par praviešiem, mesijām un
reformatoriem. Viņi vada visdažādākās kustības, dibina sektas, kas
izceļas ar fanātismu un izteiktu velmi visus pievērst savai ticībai.
Daudziem cilvēkiem, pašu Dvēseles garīgās transcendentālās un dievišķās
puses atklāsmes un personības pārveidošanās rezultātā, rodas tendence
pilnīgi identificēties ar savu garīgo dabu. Šādu stāvokli var sasniegt
tikai ilga un gara savas personības pārtapšanas ceļa rezultātā. Tas
neizdodas uzreiz un no šejienes rodas depresīvie stāvokļi, līdz pat
izmisumam un tieksmei sevi iznīcināt.
Dažiem cilvēkiem, ar attiecīgu novirzi, iekšējo atmodu var pavadīt
dažāda veida paranormālas parādības. Viņi redz augstas, eņģeļiem
līdzīgas būtnes, dzird balsis, kuras viņu uzrunā vai arī izjūt tieksmi
nodarboties ar automātisko rakstīšanu.
Šādā veidā iegūto ziņojumu būtība var būt ļoti daydzveidīga. Katru
gadījumu nepieciešams pārbaudīt individuāli un izanalizēt ar skaidru
prātu, bet bez iepriekšpieņemta nolieguma, kā arī bez pietātes, ko
varētu iedvest informācijas avota neparastums. Ar ļoti lielu
piesardzību jāizturas pret tādiem ziņojumiem, kas satur tiešas pavēles
un pieprasa aklu pakļaušanos, kā arī pret tiem, kuros tiek cildināts
informācijas saņēmējs, jo patiesi garīgie Skolotāji nekad nelieto tādus
paņēmienus.
Vēl jāatzīmēē, ka neatkarīgi no tā, cik zīmīgi ir saņemtie ziņojumi,
tie tomēr kaitē veselībai, jo nevar neizsist no līdzsvara prātu un
jūtas.
III KRITUMS PĒC GARĪGĀS ATMODAS
Paejot zināmam laikam, pēc atmodas seko kritums. Mēs jau teicām, ka
harmonisks Dvēseles atmodas process izsauc prieku un prāta apgaismību
par esības jēgu un mērķi.
Izzūd daudzas šaubas, tiek atrisināti daudzi jautājumi, parādās iekšējā
pārliecība. To pavada visa vienotības pārdzīvojums, dzīves skaistuma un
svētuma izjūta. No atmodinātās Dvēseles līst mīlestības straume uz
visiem cilvēkiem un katru radību.
Patiešām, nav nekā iepriecinošāka un mierinošāka sirdij, kā saskarsme
ar tādu atmodināto, kurš atrodas šajā svētīgajā stāvoklī. Liekas, ka
viņa iepriekšējā personība ar tās asajām šķautnēm un nepatīkamajām
pusēm ir izzudusi, un jums uzsmaida pilnīgi cits cilvēks, simpātiju
pārpilns, ar tieksmi sniegt prieku un būt noderīgam apkārtējiem,
izdalot viņiem saņemtās garīgās bagātības.
Šāds priekpilns stāvoklis var turpināties ilgāku vai īsāku laiku, taču
tam, protams, reiz pienāk gals. Ikdienišķā personība, ar tās dziļajām
saknēm, tikai uz laiku ir pazudusi no apziņas virspuses; tā ir bijusi
it kā iemigusi, bet ne galīgi izzudusi, jo nav pilnībā pārveidota. Bez
tam garīgās gaismas un mīlestības straume ir ritmiska un cikliska, kā
jau viss šajā pasaulē, paisumam agri vai vēlu seko bēgums.
Svētuma pārdzīvojuma izbeigšanās ir mokoša un reizēm saistīta ar
kritienu un nopietniem traucējumiem. No jauna atmostas un ar jaunu
spēku sevi piesaka zemākās tieksmes. Taču atmodas process jau ir
padarījis smalkāku ētisko apziņu, palielinājis tieksmi uz
pilnveidošanos.
Cilvēks pats sevi tiesā bargāk un nežēlīgāk; viņam var pat likties, ka
viņš ir kritis vēl zemāk, nekā agrāk. Šie maldi rodas tādēļ, ka apziņas
virspusē nonāk agrāk slēptās noslieces un tieksmes, Dvēseles atmodas
rezultātā izvelkot tās ārā no zemapziņas paslēptuvēm.
Kritiens var būt tik dziļš, ka cilvēks sāk noliegt savas iekšējās
pieredzes garīgo nozīmi. Viņa iekšējā pasaulē valda šaubas un
pazemojums, viņš padodas kārdinājumam uzskatīt visu, kas ar viņu ir
noticis, par ilūziju, fantāziju, sentimentālām pasakām.
Cilvēks var kļūt cietsirdīgs un sarkastisks, ciniski izsmiet sevi un
citus, atteikties no saviem ideāliem un centieniem. Tomēr, neraugoties
uz visām pūlēm, viņam vairs nav iespējams atgriezties savā iepriekšējā
stāvoklī. Skaistums un brīnums, ko viņš ir piedzīvojis, ir palicis
viņā, un- tie ir neaizmirstami. Viņš vairs nespēj dzīvot sīko ikdienas
dzīvi, dievišķās skumjas viņu plosa un nedod mieru. Kopumā reakcija ir
ļoti sāpīga, ar izmisuma lēkmēm un domām par pašnāvību.
Šādā stāvoklī cilvēkam ir nepieciešama palīdzība. Jāpalīdz viņam
saprast, ka svētlaimes stāvoklis nevar ilgt mūžīgi, ka tam sekojošā
reakcija ir dabīga un neizbēgama. Brīnišķīgais stāvoklis, kuru viņš
pārdzīvoja, bija līdzīgs lidojumam uz saules apmirdzētām virsotnēm, no
kurienes redzama visas pasaules ainava. Tomēr katrs lidojums reiz
beidzas. Mēs atkal atgriežamies līdzenumā, lai pēc tam lēni, soli pa
solim, pārvarētu stāvo kāpumu, kas ved uz virsotni.
IV KRĪZE GARĪGĀS PĀRVEIDOŠANĀS STADIJĀ
Apzināšanās, ka pārdzīvotais kritums vai nolaišanās ir dabīgs process,
caur kuru mums visiem ir jāiziet, mierina un uzmundrina meklētāju,
palīdzot atgūt spēkus, lai sāktu drošu kāpumu augšup garīgās
dvēseliskās krīzes pārtapšanas posmā.
Minētais kāpums uz augšu ir pilnīga personības pārmainīšanās. Tas ir
garš, grūts un sarežģīts process: aktīvas attīrīšanās fāze, ar nolūku
novērst šķēršļus garīgo spēku straumei, iekšējo spēju attīstība, kuras
agrāk bija apslēptas vai vāji izteiktas, kā arī fāze, kuras gaitā
personībai ir jāļauj dvēseles garam klusi un bijīgi strādāt ar sevi,
vīrišķīgi un pacietīgi panesot neizbēgamās ciešanas.
Tas ir laiks ar lieliskām pārmaiņām, kad gaisma un tumsa, prieks un bēdas nomaina viens otru.
Dažreiz šai posmā cilvēka spēkus un uzmanību tik ļoti piesaista smagie
un dažreiz mokošie iekšējie pārdzīvojumi, ka viņš nespēj tikt galā ar
personīgās dzīves prasībām.
Raugoties no malas un vērtējot šādu cilvēku no praktiskās efektivitātes
un vispārpieņemto normu viedokļa, bieži vien secina, ka viņš it kā ir
kļuvis “savādāks”, mazāk “ko vērts”, nekā agrāk. Tā dvēseliski garīgi
evolucionējošā cilvēka iekšējās problēmas saasinās, viņa ģimenes
locekļu, draugu un ārstu nesaprašanas un nepatieso vērtējumu dēļ.
Bieži viņam nākas dzirdēt aizvainojošus aizrādījumus par garīgās
tiekšanās un ideālu postošo iedarbību, kas atņem cilvēkam sajēgu par
praktiskās dzīves vērtību. Šādi spriedumi bieži vien izsauc dziļu
apātiju, garīgu apmulsumu un mazvērtības izjūtu.
Arī šos pārbaudījumus ir jāiztur. Tas māca tikt galā ar personīgo
jūtīgumu un veidot noteiktu un neatkarīgu spriešanas spēju. Tādēļ
nevajag pretoties šim pārbaudījumam, bet gan pacietīgi to pieņemt. Ja
piederīgie izpratīs cilvēka stāvokli šai situācijā, viņi jau ar to vien
sniegs palīdzību, atbrīvojot viņu no nevajadzīgām ciešanām.
Runa taču ir tikai par pārejas periodu, kad cilvēks jau ir atstājis
savu iepriekšējo stāvokli, bet vēl nav sasniedzis jaunu stāvokli. Tā
arī kāpuram, kas pārvēršas par taurenīti, ir jāiziet bezpalīdzīgā un
neapzinīgā kūniņas stadija. Diemžēl atšķirībā no kāpura, cilvēkam
pietrūkst tās drošības un klusuma, kādā taurenītis iziet savu
pārvērtību norisi.
Cilvēkam, ir jāpaliek savā vietā un, cik tas vien ir iespējams, jāpilda
savus pienākumus pret ģimeni, sabiedrību un valsti tā, it kā viņa
iekšējā pasaulē nenotiktu nekas sevišķs. Tas ir ļoti grūti. To var
salīdzināt ar problēmu, ar kādu sastapās angļu inženieri, kad viņiem
bija jāpārbūvē Londonas stacijas ēka, ne uz mirkli nepārtraucot
vilcienu kustību.
Nav nekāds brīnums, ka tik grūts uzdevums dažkārt izsauc tādus nervu un
garīgas dabas traucējumus, kā novājēšanu, bezmiegu, apātiju, depresiju,
uzbudinājumu, kas gara un miesas ciešas mijiedarbības rezultātā, var
novest pie dažādiem fiziskiem simptomiem.
Lai tādā situācijā palīdzētu, nepieciešams vispirms iepazīt slimības
īsto cēloni un sniegt slimniekam pareizu psihoterapeitisko palīdzību,
citādi tīri fiziskā dziedināšana un zāļu lietošana dos tikai nelielu
atvieglojumu, neiedarbojoties uz slimības dvēseliski garīgajām saknēm.
Bieži šie traucējumi rodas no pārpūles - pārmērīgas cenšanās, kas
vērsta uz paātrinātu garīgo attīstību. Šādas pārmērīgas cenšanās
rezultātā nenotiek pārmaiņas, bet zemāko komponentu izstumšana,
iekšējās cīņas saasināšana ar atbilstošu nervu sistēmas un garīgo
pārpūli.
Tiem, kuri pārāk centīgi tiecas uz pilnveidošanos, vienmēr jāatceras,
ka viņu iekšējās pārmaiņas darbs notiek ar gara un garīgās enerģijas
palīdzību.
Viņu personīgais uzdevums ir izsaukt šos spēkus sevī ar iekšējo
pašuzupurēšanos, meditāciju un pareizu dvēseles stāvokli, mēģinot
pieveikt to, kas traucē dvēseles gara brīvai darbībai. Paralēli tam,
viņiem ar ilgu pacietību jāgaida garīgās darbības izvēršanos dvēselē.
Otra, pilnīgi pretēja problēma, ir tikt galā ar dvēseles garīgā spēka
ārkārtīgi vareno enerģijas plūsmu. Šī dārgā enerģija var viegli
iztērēties jūtu pārpilnībā un pārmērīgi drudžainā darbībā. Citos
gadījumos, šī enerģija var tikt aizturēta, uzkrāta un nepietiekami
realizēta darbībā.
Tās spiediens var radīt iekšējos traucējumus, kā spēcīga elektriskā strāva izkausē vadus, radot īssavienojumu.
Jāiemācās saprātīgi vadīt garīgās enerģijas plūsmu, nešķiežot to veltīgi, izmantojot to iekšējam un ārējam darbam.
V DVĒSELES TUMŠĀ NAKTS
Kad transformācijas process sasniedz augstāko izšķirošo punktu, pēdējo
etapu nereti pavada stipras ciešanas un garīga tumsa. Kristiešu mistiķi
šādu stāvokli dēvēja par "dvēseles tumšo nakti". Ārēji šāds stāvoklis
atgādina slimību, kuru psihiatri sauc par depresīvo psihozi vai
melanholiju. Tās pazīmes ir: smagas nospiestības stāvoklis, līdz pat
izmisumam; izteikta mazvērtības izjūta; asa paškritika – pilnīgi
bezcerīgs un nolādēts; nomācoša prāta paralīzes sajūta; gribasspēka un
paškontroles zudums; pretošanās jebkādām darbībām un to bremzēšana.
Daži no šiem simptomiem var izpausties mazāk izteiktā formā un arī
iepriekšējās stadijās, nesasniedzot „dvēseles tumšās nakts” spriedzi.
Šo savdabīgo un auglīgo pārdzīvojumu, lai kāds nešķistu, nerada tikai
slimīgs stāvoklis. Viņam var būt garīgas dimensijas iemesli un arī
dziļi garīga nozīme.
Aiz šīs, tā saucamās "mistiskās krustā sišanas" vai "mistiskās nāves"
nāk uzvaras pilnā augšāmcelšanās, ar ko arī beidzās ciešanas un kaites.
Tā nes pilnīgu atveseļošanos un atlīdzina par visu pārciesto.
Izvēlētā tēma mūs piespiedusi skart tikpat kā tikai negatīvo un
neparasto garīgās attīstības pusi. Tas it nemaz nenozīmē, ka cilvēki,
kuri iet garīgās izaugsmes ceļu, piedzīvo nervu darbības traucējumus
biežāk nekā citi. Atzīmēsim sekojošo. Pirmkārt, daudziem garīgā
attīstība noris harmoniskāk, nekā tas ir šeit aprakstītajos gadījumos,
garīgās grūtības tiek pārvarētas, un cilvēks pāriet no etapa uz etapu
bez neirotiskām reakcijām un bez īpaša fiziska nespēka.
Otrkārt, nervu darbības un psihiskie traucējumi parastiem cilvēkiem
nereti noris smagāk un tie grūtāk padodas ārstēšanai, nekā tie, kuriem
ir garīgi iemesli. Parastu cilvēku traucējumi bieži ir saistīti ar
spēcīgiem tieksmju konfliktiem savā starpā vai neapzināto dziņu
konfliktiem ar radošo personību, vai arī tie rodas kādas pretdarbības
gadījumā pret to egoistiskajām prasībām vai vēlmēm. Parastus cilvēkus
ārstēt ir grūtāk, jo to augstākie aspekti ir pārāk mazattīstīti uz maz
uz ko var balstīties, lai viņus pārliecinātu pakļauties tai pašai
pašdisciplīnai, kura ļauj atjaunot garīgo harmoniju un veselību.
Treškārt, to ciešanas un slimības, kas iet garīgās izaugsmes ceļu, lai
cik smagas formas tiem dažkārt būtu, īstenībā ir tikai pārejoša
reakcija, it kā augšanas procesa organiskie "atkritumi", kas ved uz
garīgo pārdzimšanu. Tāpēc tie bieži paši par sevi pazūd, kad pāriet
krīze, kura tos izraisījusi, vai arī relatīvi viegli tiek novērsti ar
pareizu ārstēšanu.
Četrkārt, ciešanas, kuras izraisa garīgā viļņa bēgums, tiek
atlīdzinātas ne tikai ar paisuma periodiem un garīgā pacēluma brīžiem,
bet arī ar ticību nozīmīgam un augstam mērķim, kura dēļ notiek garīgais
ceļojums.
Paredzamā uzvara ir ļoti liels stimulējošs spēks un mierinājums,
neizsīkstošs vīrišķības avots. Vajadzētu ierosināt slimajam to
iztēloties pēc iespējas spilgtāk un tādejādi palīdzēt. Tā gandrīz ir
labākā palīdzība, kādu mēs spējam sniegt. Mums jāmēģina pēc iespējas
izteiksmīgāk iztēloties uzvaras pilno un atbrīvojušos dvēseles prieku,
kura apzināti uzņem sevī gudrību, spēku un Dievišķās dzīves mīlestību,
mums jāmēģina ar gara acīm ieraudzīt uz Zemes Dieva Valstības
īstenošanos Viņam par godu, pilnību, kāda redzama atbrīvotās cilvēces
ainā, - jaundzimušā radījumā, kurš pilns ar dievišķo līksmi. Līdzīgi
redzējumi vareniem mistiķiem un svētajiem ļāva ar smaidu paciest
garīgās ciešanas un fiziskās mokas, tā viņi īstenoja Svētā Asīzes
franciska vārdus: "Ilgās pēc svētlaimes un jebkuras ciešanas -
baudījums..."
Tagad uz kādu laiciņu nolaidīsimies no augstumiem ielejā, kur cilvēki
"vaigu sviedros strādā". Ja uz problēmu palūkoties no medicīnas un
psiholoģijas skatu punkta, tad ir vērts tikt skaidrībā ar vienu ļoti
svarīgu jautājumu. Mēs jau teicām, ka, lai arī traucējumi, kādi pavada
garīgās attīstības krīzes, atgādina dažas slimības un dažkārt nav no
tām atšķiramas, īstenībā to iemesli un nozīme ir pilnīgi dažāda un
zināmā mērā pat pretēja. Attiecīgi arī to ārstēšanai jābūt atšķirīgai.
Parastu slimnieku nervu darbības traucējumu simptomiem bieži ir
regresējošs raksturs, jo šie slimnieki nav spējīgi uz to garīgo un
ārējo adaptāciju, kādu prasa normāla cilvēka personības attīstība. Tā
dažiem neizdodas atbrīvoties no emocionālās atkarības no vecākiem, un
viņi paliek šajā bērna atkarības stāvoklī no vecākiem vai no tiem, kuri
vecākus pārstāv, kaut vai simboliski. Dažkārt slimniekiem trūkst labās
gribas tikt galā ar parastām ģimenes vai sociālās dzīves grūtībām. Paši
neapzinoties, viņi cer atbrīvoties no saviem pienākumiem bēgot slimībā.
Citos gadījumos saslimšanas iemesls ir emocionāla trauma, piemēram,
vilšanās vai zaudējums: tā kā viņiem nav spēka situāciju akceptēt,
cilvēks uz to reaģē slimīgi.
Visos minētajos gadījumos runa ir par konfliktu starp personu, kura
apzinās un zemākiem impulsiem, kuri, darbojoties neapzinātajā sfērā,
sāk daļēji dominēt pār apziņas spēkiem.
Savukārt ciešanām, kādas izraisa garīgā attīstība, tieši pretēji, ir
izteikti progresējošs raksturs. Tas ir sasprindzinājuma rezultāts, kurš
saistīts ar izaugsmi vai cīņu starp personību un no augšas nākošo
enerģiju.
Tādā veidā, šie divi saslimšanas veidi ir jāārstē pilnīgi atšķirīgi.
Pirmā saslimšanas veida gadījumā ārstam būtu jāpalīdz slimajam
atgriezties normāla cilvēka stāvoklī. Priekš tā viņam nepieciešams
pacientu atbrīvot no izstumtā un aizliegumiem, baiļu izjūtas un
atkarības, pārmērīga egocentrisma un kļūdainiem vērtējumiem, no
izkropļotās realitātes. Viņa uzdevums – aizvest cilvēku līdz normālas
dzīves objektīva un saprātīga skatījuma, pie pilnīgas savu pienākumu un
citu cilvēku tiesību apjēgšanas. Nenobriedušie un starp sevi
konfliktējošie faktori ir jāattīsta un tiem jānonāk saskaņā, tādā veidā
tiek realizēta veiksmīga personības psihosintēze.
Kas attiecas uz otru saslimšanas veidu, tad garīgās harmonizācijas –
ārstēšanas uzdevums ir tajā, lai jaunas garīgās enerģijas būtu
asimilētas jau nobriedušā normālā personībā, t.i., runa ir par garīgo
psihosintēzi ap augstāku garīgo centru.
Acīm redzot, ārstēšanas metodes, kādas der vienas grupas slimniekiem,
nav derīgas un pat dažkārt ir kaitīgas otrā tipa pacientiem. Ārsts,
kurš nesaprot otrā tipa pacientus, kurš nezina par garīgās attīstības
iespējām vai tās noraida, var tikai pastiprināt esošās grūtības. Tāds
ārsts spēj padarīt nevērtīgus vai izsmiet vēl nedrošos garīgos pacienta
centienus, tos uztverot kā tukšas fantāzijas vai, labākajā gadījumā, kā
tīru sublimāciju. Ar šāda ārsta palīdzību pacients var nonākt pie
secinājuma, ka viņam vislabāk padarīt bargāku personīgo aizsardzību un
pilnīgi ignorēt dvēseles balsi. Bet no tā stāvoklis paliks tikai vēl
sliktāks, cīņa - saasināsies, atbrīvošana palēnināsies.
Turpretim ārsts, kurš pats iet garīgās attīstības ceļu vai, vismaz,
apzinās garīgo realitāti, var sniegt milzīgu palīdzību mūsu pacientam.
Tai laikā, kad cilvēks vēl atrodas neapmierinātības, trauksmes,
neapzinātu tieksmju stāvoklī, zaudējot intereses pret parastu ikdienu,
bet nepazīstot arī augstāku realitāti, kamēr viņš meklē atvieglojumu ne
tur, kur to varētu sameklēt, un maldās strupceļos, tajā laikā viņa
ciešanu patieso iemeslu atklāšana var palīdzēt atrast pareizu izeju
dvēseles atmodināšanai. Un tā arī ir ārstēšanās būtība.
Cilvēkam, kurš atrodas garīgā ceļa otrajā stadijā, kad viņš jūtas
laimīgs garīgajā sfērā, svētu lidojumu atmosfērā neizsakāmos augstumos,
ir ļoti svarīgi atklāt viņa pārdzīvojumu raksturu un mērķus, brīdināt
par to pārejošo dabu, par viņa nākamo ceļojuma mainīgumu. Tad mūsu
ceļinieku nepārsteigs krituma stāvoklis, viņš nevilsies, neatradīsies
šaubu un grūtsirdības varā, kāda nāk līdzi kritumam. Ja šāds
brīdinājums nav bijis laicīgi izteikts un cilvēkam ir nepieciešama
ārstēšanās depresīvās reakcijas periodā, tad viņu ir svarīgi
pārliecināt par to, ka šis stāvoklis ir laicīgs un viņš noteikti pāries.
Ceturtajā stadijā, kad cilvēks iekrīt "bedrē" kāpjot augšup,
palīdzēšanas darbi ir jo īpaši smagi. Vispārēji to var sadalīt
sekojošos uzdevumos.
Pirmkārt, pacientam ir jāpaskaidro viņa garīgo pārdzīvojumu jēgu un tas kā jārīkojas konkrētajā situācijā.
Otrkārt, jāparāda kā cilvēks var vadīt dzīļu tieksmes, tās neizstumjot neapzinātajā sfērā.
Treškārt, pacientam jāpalīdz pārveidot un izmantot savu psihisko enerģiju.
Ceturtkārt, jāiemāca apgūt viņa apziņā ieplūstošo garīgās enerģijas straumi un to izmantot.
Piektkārt, jānodrošina virsvadība un sadarbība pacienta personības atjaunošanas, t.i., psihosintēzes procesā.
"Tumšās dvēseles nakts" periodā palīdzību īpaši apgrūtina tas, ka
cilvēks it kā atrodas blīvā miglā, viņš ir iegremdējies savās ciešanās,
un gara gaisma nesasniedz viņa apziņu. Vienīgais, ko var izdarīt -
nemitīgi atgādināt, ka šāds stāvoklis ir pārejošs, un ne pastāvīgs, jo
tieši pārliecība par pēdējo pacientu padara dziļi nelaimīgu. Mēs arī
rekomendējam neatlaidīgi viņu pārliecināt, ka šīm ciešanām, lai cik tās
arī nebūtu smagas, piemīt garīgā vērtība, ka tās sevī satur augstas
laimes sēklu, ka pēc kāda laika viņš tās uzskatīs par svētīgām.
Tā mēs varam palīdzēt paciest ciešanas pazemībā un samierināties ar
tām. Būtu jāatzīmē, ka aprakstītie psiholoģiskie un garīgie līdzekļi
nekādā veidā neizslēdz fizioloģisku ārstēšanu, ja tas atvieglo
ciešanas. Jo īpaši vērtīgi ir tie līdzekļi, kādus sniedz dabas spēki:
veselīga pārtika, relaksācijas vingrinājumi, saskarsme ar dabas
elementiem, atbilstoši dažādi fiziskās un psihiskās darbības ritmi.
Atsevišķos gadījumos ārstēšanu apgrūtina tas, ka pacientam var novērot
progresīvo un regresīvo traucējumu sajaukumu. Tas ir nevienmērīgas vai
disharmoniskas garīgās attīstības gadījums. Tādi cilvēki ar vienu savas
personības pusi var sasniegt augstu garīgo pakāpi, bet ar otru – palikt
par bērnišķīgās atkarības vai neapzināto „kompleksu” vergiem. Tomēr,
var sacīt, ka rūpīgāk analizējot, regresīvā tipa problēmas sastopamas
vērā ņemamam skaitam garīgā ceļa gājējiem un gandrīz visiem tā
saucamajiem „normāliem”. Bez tam parasti regresīvās vai progresīvās
saslimšanas izpausmes ir pārsvarā. Vienmēr ir jārēķinās ar iespēju, ka
saslimšanā savienojas abu grupu simptomi un katru atsevišķu traucējumu
ir jāizpēta un jāinterpretē, lai saprastu tā patieso cēloni un
piemeklētu labāko ārstēšanu.
No augstāk minētā ir redzams, ka efektīvai palīdzībai nervu un psihisko
traucējumu gadījumos, kādi var būt garīgās attīstības gaitā, ir
nepieciešamas zināšanas un divu līmeņu pieredze: ārsta, kurš
specializējas, kā arī pārzina gan nervu darbības traucējumus, gan
psihoterapiju, un cilvēka, kurš nopietni pēta garīgos ceļus, bet vēl
labāk- tādu, kurš pats iet pa šādu ceļu. Mūsu laikos kā viena, tā otra
pieredze visai reti tiek apvienota vienā cilvēkā. Bet tā kā cilvēku,
kuriem būtu nepieciešami tādi palīdzības sniedzēji, kļūst ar vien
vairāk, tiem, kuri spētu uzņemties šādu darbu, būtu sevi attiecīgi
jāsagatavo.
Ārstēšana varētu stipri pavirzīties uz priekšu arī tad, ja tiktu
sagatavots attiecīgs personāls, kurš spētu īstenot visas ārstēšanas
detaļas. Visbeidzot, svarīgi, lai publika, sabiedrība vismaz kopējās
līnijās zinātu par galvenajām kopsakarībām starp neiro-psihiskām un
garīgām krīzēm. Tad ģimene spētu palīdzēt gan slimniekam, gan ārstam,
bet nevis radīt papildus grūtības ar savu nezināšanu, aizspriedumiem un
pretošanos.
Ja mums izdotos nodrošināt tādu ārstu, personāla un sabiedrības
sagatavošanu, tas novērstu vairums nevajadzīgu ciešanu un daudzi
ceļinieki, kuri iet pa šo garīgo ceļu, varētu vieglāk sasniegt savu
augsto mērķi: savienoties ar Dievišķo.
Read Comments |