- Skaņu Mežs 2008: III
- 5/9/08 11:12 pm
-
9. maija koncerts...
Šoreiz pasākums novirzījās no grafika – kā rezultātā vakars ieilga vismaz par pusotru stundu un ap 1:00 mans jau bija pus uztveršanas zonā, ka vienubrīd pat aizmigu sēžot pie Colleen čīgāšanas. Tā nu ar kristerise nolēm, ka jāmin mājup, nav ko sevi mocīt, ja vēl skarbums ir mans draugs – nākamā rītā, brīvdienā, sestdienā, agri jāmostas uz darbu. Tā nu izpalika acij un ausij lielās zāles divi mākslinieki (Hildur Gudnadottir ar BJ Nilson un Marissa Nadler), kā arī elektriskās zāles pēdējais plikgalvis Fabricio Palumbo aka ( r ).
Elektronikas zāle:
Analogue Suicide ::: Varētu domāt, ka 15 miljonu pilsētā Stambulā eksperimentālo mūziķu netrūkst. Taču tā nav. Baturs Sonmezs (Batur Sönmez) ir Turcijas galvaspilsētas eksperimentālās mūzikas kopienas kaislīgs entuziasts un viens no nedaudzajiem aktīvajiem mūziķiem. Vairāk pazīstams viņš ir ar audiovizuālo projektu Analog Suicide (analogā elektroniskā mūzika ar industriālu piesitienu jeb tā dēvētā power electronics), citi viņa ampluā ir Audio (vides ieraksti), Radiophonik (radiofona māksla) un Werk (industriālā mūzika). Stambulā eksperimentālā mūzika lielā mērā attīstās laikmetīgās mākslas kopienas paspārnē (piemēram, Sonmezs piedalījās 23.starptautiskajā Stambulas laikmetīgās mākslas izstādē ar darbu Mindscan). Savukārt Dadaloop ir viens no Sonmeza audiovizuālajiem projektiem par Dada mākslas kustību. Tāpat viņš ir uzstājies kopā ar turku multimediju pionieri Teomanu Madru. Varbūt nav pārsteidzoši, ka Sonmezs lielākoties ir sadarbojies ar ārzemju mūziķiem. Tostarp viņš ir izdevis ierakstu arī ar latviešu trokšņu mūzikas pionieri Error.
Kodek ::: (dexandthecity)
Zavoloka ::: ir mūziķe un grafiskā dizainere no Ukrainas, kas darbojas elektronikas un folkmūzikas krustpunktā. Viņas radītā mūzika ir strukturāli savdabīga - tajā bieži tiek kombinētas elektroniskās skaņas ar raupjām, nerediģētām cilvēku balsīm, kādas nereti dzirdamas ukraiņu tautas dziedāšanā. Zavoloka ir kļuvusi par vienu no starptautiski novērtētākajām Austrumeiropas eksperimentālajām mūziķēm un viņai, piemēram, ir atzinīgi vērtēts kopīgs projekts ar savdabīgo Berlīnes elektronikas mūziķi AGF jeb Antji Grētu Fuksu.
2/5 BZ aka Serhat Koksal ::: Serhats Koksals (Serhat Koksal) dibināja savu 2/5 BZ projektu 1986. gadā. Kā pastāvīgi izvērstam multimediālam projektam, tam ir visdažādākie formāti - video kolāžas, mūzika, filmas, žurnāli, uzlīmes un priekšnesumi. S. Koksals uzstājas ar krāšņām performancēm, kas ir montāžas, veidotas no tradicionālās mūzikas, eksperimentālām elektroniskām skaņām, TV, filmām, kas kopā veido dadaistisku konfrontāciju starp popmūziku, orientālismu, kiču, komiksu un folkloru. Ar saukli "No Exotic, No Ethnic Market, No Touristik" autors pēta kultūras klišejas un to ietekmi uz indivīdu ekonomisko un politisko situāciju. Kopumā to var dēvēt par kritisku un asprātīgu masu kultūras otrreizēju pārstrādi. Koksalu pamanīja arī leģendārais dīdžejs Džons Pīls un uzaicināja uzstāties uz savu programmu BBC Radio 1, kā rezultātā tapa, protams, kārtējās John Peel Sessions. Mūziķis spēlē dažādus tradicionālus instrumentus kā akustisko un elektrisko saz baglama, rebolin un citus, kā arī komponē mūziku filmām. Šī mūzika ir, „grime-oriental-core, kuras radīšanā tiek izmantota skaņu palete, kas iekļauj klasisko turku mūziku, turku B kategorijas filmu mūziku, politiķu runas un folkmūziku. 2/5 BZ ir atbilde mūsdienu politikas un masu mediju ideoloģiskajiem nosacījumiem .” (V. Velickovičs,serbu rakstnieks).
Error ::: ir latviešu eksperimentālās trokšņu mūzikas, ambient un drone pionieris. 90.gados viņš tika saistīts ar industriālo vilni, taču nekad tajā īsti nav iekļāvies. Viņam ir divi ampluā - konceptuāla, kā arī abstraktāka trokšņu mūzika. Error darbi sāktotnēji izpelnījās ievērību (biežāk gan neizpratni) ar ironiskiem sociālās sabotāžas elementiem. Iecienītas 90.gadu otrā pusē kļuva Error skaņu sintēzes jeb plunderophonics, kurās tika izmantotas radioevanģēlistu runas. Error savos darbos balansē starp dziļu, reizēm pārdramatisku nopietnību un ironiju. Sajūtas, ko sekmē viņa mūzika, nereti ir izmisuma trauksme, melnas, reizēm apātiskas, reizēm griezīgas skumjas un groteska drāma. Error ir dzimis un dzīvo Salaspilī, izmācījies par radiotehniķi, kā arī pamācījies filmu skolā Dānijā un Latvijas Universitātes Svešvalodu fakultātē, taču sev noderīgākās zināšanas apgūst pašmācības ceļā.
The Bug & Warrior Queen ::: The Bug ir Kevina Mārtina (Kevin Martin) - Londonā dzīvojoša producenta, mūzikas žurnālista un dīdžeja projekts. Viņa suģestīvajā un oriģinālajā mūzikā ir ietekmes no trokšņa mūzikas, grime, hiphopa, kā arī manāmas dabstepa, dabtronikas un tehno iezīmes. The Bug pirmais albums tika izdots 1997.gadā, kopš tā laika K. Mārtins ir sadarbojies ar virkni dažādu mūziķu – piemēram, ar regeja veterānu Rootsman, ar kuru kopā izdevis gan muzikāli, gan vokāli skarbas un agresīvas kompozīcijas, ar Kid 606 un Aphex Twin. The Bug otrais albums Pressure ir ambientāks, tajā vairāk saklausāms dabstepa skanējums kopā ar ragga nokrāsām. Tā lielākais ieguvums ir muzikālā dažādība un spēcīgie vokāli, kā arī zināms sentiments, kas ļauj to dēvēt par moderna regeja albūmu. K. Mārtins savos projektos bieži pieaicina dažādus viesvokālistus, kā, piemēram, Daddy Freddy, Toastie Taylor, Roger Robinson. K. Mārtins atzīst, ka viņu vienmēr fascinējusi basa frekvenču ietekme uz klausītājiem, - „Agrāk es uzbruku klausītāja apziņai ar mūziku, tagad to jau var saukt par skaņu karu par klausītāja prātu un ķermeni.”
Fabrizio Modonese Palumbo ::: Fabricio Madonese Palumbo (Fabrizio Modonese Palumbo) ir viens no itāļu eksperimentālās mūzikas kulta grupas Larsen dalībniekiem. ( r ) ir Fabricio solo projekts, spēcīgs pašreflektējoša trokšņa un lirisku dziesmu kokteilis. Ir sacīts, ka F.M. Palumbo mūzika ir kā „nāve, kas caur skaistu seju smaida uz tevi..”(Musique Machine) vai „tāda mūzika, kādu tu iedomājies savā prātā, bet nekad neatrodi reālajā dzīvē.” (Tiny Mix Tapes).
Lielā zāle:
Antarktīda ::: (Imants Daksis & Gas of Latvia & Jēkabs Voļatovskis) ::: Imants Daksis un Andžons jeb Gas of Latvia jau reiz demonstrēja žanriski neparastu sadarbību, kad Andžons pērn producēja Dakša pēdējo albūmu Vēl nebijušas reliģijas templī. Šoreiz viņi vēl talkā ņēmuši metālmākslinieku un trokšņu mūziķi Jēkabu Voļatovski un kopā radīs motoru, kas tiks izmantots vokālā priekšnesumā. Daksis ir ražīgs un talantīgs vokālists, kas parasti spēlē ģitāru un dzied/izkliedz emocionāli spēcīgu un primitīvu akustisko folku ar psihedēlijas elementiem. Savos 24 gados viņš ir radījis jau 10 albumus un apmēram 300 dziesmas. Pēdējā laikā viņš pievērsies balsij kā daudzšķautņainam, eksperimentālam instrumentam, ne vien liriskam medijam. Savukārt Gas of Latvia ir Latvijas elektroniskās mūzikas veterāns, kas nāk no industriālās pankmūzikas, viens no tās pionieriem un novatoriskākajiem autoriem. Viņš nebeidz pārsteigt ar saviem meklējumiem un māku radīt jaunas formas un rosināt starpžanru sadarbības.
Optical Machines ::: Optical Machines ir Rikerta Broka (Rikkert Brok) un Martena Halmana (Maarten Halmans) perfornance. Autori strādā ar īpaši cilpu (loop) spēlēšanai radītiem projektoriem. Ar tiem viņi dzīvā priekšnesumā rada jauktus gaismas un attēlu rakstus un abstraktas animācijas. Mijiedarbība starp attēlu un skaņu tiek panākta ar iebūvētiem sensoriem, kas nodrošina signālu uztveri, lai kontrolētu sintezatorus. Rikertu Broku, kas rada vizuālos attēlus, norāda, ka tehnika viņu gadījumā bieži ir tikpat būtiska kā projicētie attēli, tādēļ viņš izvēlas atvērtu konstrukciju, lai tādējādi skatītājs var redzēt, kā rodas attēli. Skaņradis ir Mārtens Halmans, kas 90ajos gados sāka nodarboties ar elektronisko mūziku un ieinteresējās par analogajiem sintezatoriem. Lai varētu radīt pats savus sintezatorus, viņš universitātē ieguva elektronikas inženiera grādu.
Haswell & Hecker ::: Rasels Hasvels (Russell Haswell) un Florians Hekers (Florian Hecker) pirmoreiz tikās 1996.gadā Vīnē un ar savu oriģinālo piegājienu tika ierauti 1990.gadu divu leģendāru digitālās mūzikas izdevniecību - Mego un Warp Records pārsteidzošajos jaunrades procesos. 2003.gadā viņi sāka izpētes projektu par grieķu komponista Jannis Ksenakis (Iannis Xenakis) grafiskās ievades mūzikas datorkomponēšanas sistēmu UPIC. Tā ir datorprogramma, kas grafiskus attēlus pārveido mūzikā - skaņa burtiski tiek uzzīmēta, vadoties no vizuālā izejas materiāla. Hasvels un Hekers izmanto sistēmu kā metaforas un metamorfozes instrumentu, pārvēršot sadzīves tēlus kā ēdienu, televīzijas ziņas, pornogrāfiju, vardarbību skaņās. Izpētes rezultātā 2007.gadā tika radīts elektroakustisks albums Blackest Ever Black, kas izpelnījās kritiķu atzinību.
Lokai ::: sastāvā ir Vīnes eksperimentālā avangarda pazīstami pārstāvji - grupas Radian dibinātājs Stefans Nemets (Stefan Németh), kā arī vokālists Florians Kmets (Florian Kmet). Koncertu Rīgā papildinās arī virtuozais bundzinieks Bernhards Breuers. Lokai dibināšanas mērķis bija apvienot un paplašināt elektriskās ģitāras skaņas spektru ar elektronisko instrumentu strukturālajām un tonālajām iespējām, ko šis austriešu duets arī dara. Viņi demonstrē savus atklājumus neierobežotas, vienmērīgas elektriskās ģitāras skaņas izmantojumā, atstājot atvērtus arpedžio šūpojamies eleganti veidotā, melanholiskā telpā un savienojot tās ar elektroniskā trokšņa vītnēm. Skanējumu spēcina šķietami pretnostatītas skaņas, kas veidotas ar profesionālu uzmanību. Lokai mūzikā melodijas un toņi sakūst un atšķiras: ģitāra un dators apvienojas kompozīcijās, kas klejo uz priekšu un atpakaļ viņpus robežām starp analogo un digitālo,struktūru un nepastāvību, mūziku un skaņu. “Dziesmu daļas - cilpas, melodijas un akordi peld kā neaprēķināma medūza elektroniskā izplatījumā”, - tā Vils Montgomerijs no The Wire Magazine. Mūzikas pavedieni sairst un atkal savienojas neatminamos veidojumos, kam vienmēr seko vēl kāds kaleidoskopisks vijums.
Colleen ::: īstajā vārdā Sesila Šota (Cecile Schott), elektroniskajā mūzikā ienesa tik atšķirīgos baroka un tradicionālās mūzikas elementus. Colleen pirmais albums (Everyone Alive Wants Answers, 2003), kas autorei radīja starptautisku atpazīstamību, ir elektroniskās folkmūzikas meistardarbs. Tas tika radīts, ar elektroniku smalki pārklājot akustiskas skaņas, no kurām daudzas bija izvēlētas no gadsimtiem senām kompozīcijām. Savos darbos autore joprojām daudz izmanto baroka laika un akustiskos instrumentus, tādus kā čells, klarnete, tāpat kā mūzikas mašīnas. Koncertos Colleen būvē „ansambli”, uzstāšanās laikā ierakstot akustisku instrumentu skaņas, ko tad elektroniski pakāpeniski klāj vienu uz otras un manipulē, tādējādi radot akustiska kameransambļa uzstāšanās iespaidu.
Hildur Gudnadottir & BJNilsen ::: Hilduras Gudnadotiras (Hildur Gudnadottir) un ambient un trokšņu mūziķa Bjorna Nilsena (BJNilsen) duetā sastopas divi Ziemeļeiropas eksperimentālās mūzikas izcilnieki. Islandiete Hildura Gudnadotira ir jaunajā mūzikā pieprasīta klasiski skolota čelliste un diriģente. Viņas „pastāvīgā darbavieta” ir Johana Johansona ansamblis, taču viņa sadarbojas arī ar tādiem spīdekļiem kā tehnomūzikas pionieriem Pan Sonic un industriālās mūzikas aizsācējiem Throbbing Gristle. Nesen viņa kopā ar Bjornu Nilsenu un lielisko islandiešu elektro-absurdistu duetu Stillupsteypa ir izdevusi albumu Second Childhood jeb Otrā bērnība.
Marissa Nadler ::: Marisa Nadlere (Marissa Nadler), dziedot samtainā un spēcīgā balsī, rada emocionāli ārkārtīgi iedarbīgu mūziku, kuru pat daži kritiķi dēvē par „vardarbīgu” - tik ļoti tā saista klausītāja uzmanību. Dziedātāja izpilda amerikāņu folka stilā ieturētas skaņdarbus ar vietumis gotisku noskaņu – Nadleres mūziku ne velti sauc par sapņu folku. Viņa tiek vērtēta kā viena no spēcīgākajām vokalistēm amerikāņu neatkarīgajā mūzikā.
"Par pēdējām divām dienām - esmu sašutis par to nenormālo daudzumu visādu aktivitāšu, jo nebija iespējams koncentrēties uz kaut ko vienu. kino zāle, mazā zāle, lielā zāle...9. maijs - Analog Suicide nedzirdēju (nu kurš gan spēj ierasties darbdienā 16.30?). Nākamais uzstājās Kodeks - atraktīvs jaunietis, kurš lēkā sevis atskaņotā breikkora pavadībā - te viss kā vajag - video, ņirgāšanās par popmūzikas vērtībām/nevērtībām, Vīķes pārdomas par kaifu + 8 bitu skaņu efekti. Bija labs. Zavoloka - ukraiņu meitene, kas miksē ukraiņu tautas dziedājumus/mūziku ar elktroniku. Ļoti patīkami un nomierinši, žēl, ka viņu klausījās ļoti maz cilvēku, jo visus bija pievilinājusi Antarktīdas uzstāšanās lielajā zālē - Andžons, Daxis un Jēkabs Voļatovskis nodarbojās ar kliegšanu un garu skaņu dziedāšanu to visu protams apdarinot ar elektronikas mērcīti. Andžons lietoja vecus analogos sintiņus, kuru pogas un taustiņus fiksēja ar kociņim. Voļatovskis krāmējās ap kaut kādiem veciem verķiem, nedaudz piespēlējot pašmeistarotu basgitāru. Paralēli tam visam uz skatuves griežas milzīgs pašveidots ventilātors. Šī uzstāšanās it kā ir laba, bet man tomēr grūti vērtēt to viennozīmīgi. Mazajā zālē uzstājas 2/5 BZ, bet šobrīd neatceros no viņiem neko. Lielajā zālē ir Optical maschines, ko diemžēl (!!!) pamanījos palaist garām. Mazajā zālē vajadzēja būt Team Brick, bet viņ pārcēla uz 10. maiju. Mūsu pašu Errors skābēja salīdzinoši mierīgu un monotonu noizu. Lielajā zālē sākas Haswell & Hecker - ar lūgumu nevienam nesēdēt performances laikā, džeki gatavojās nodolbīt klātesošos. Kaut kadi lāzeriņi un gaismu efekti kopā ar noizu. Nepavilka, ziniet. Koncepcija ir tāda, ka viņi zīmē skaņu ar īpašu programmu - to noteikti vajadzēja vizualizēt. Mazajā zālē The Bug and Warrior Queen - atgādināja pirmajā brīdī Hallo nasty (Beasty Boys albums) ritmus ar smagu bītu. Bet arī šis kaut kā neaizrāva. Beigās Bugam pievienojās W.Queen un tad jau atkal aizgāja paļci vejerom. Viss it kā bija līmenī, bet škiet diezgan vienveidīgi. Lielajā zālē Lokai - elektronika, ģitāra, kuru laikpalaikam spelē ar lociņu. Neko daudz neatminos, laikam baigo iespaidu neatstāja. Mazajā zālē bija Palumbo, kuru es nedzirdēju, jo pļāpāju ar vecu paziņu. Lielajā zālē Colleen - meitene, kas operē ar Viola da Gamba - baroka laika priekštecis čellam. Uzstāšananās tiek aizkavēta, gidot, kad beigsies TheBug & ... Man tas ir neizprotami, jo ir jau ļoti vēls un Bug mani nemaz neinteresē. Meitene spēlē diezgan jauki uz šī senā instrumenta, ko nevarētu teikt par klarneti (ja nemaldos) un ģitāru. Vispār uztāšanās ir nepārliecinoša, meitene izskatās tāda kā nedroša, kautrīga. Jebkurā gadienā, noskaņa ir ok. Daudz izmanto samplēšanu, lūpošanu - iespēlē vienu slāni, tad virsū nākamo utt. Hildur Gudnadottir & BJNielsen - čellu spēlē ar elektroniku kopā, čella skaņa ir satrokšņota - kopumā stipri noziīgi, bet arī atceros visai fragmentāri. Marrisa Nadler - bards ar jūtamu Leonarda Koena ietekmi. Ļoti laba uzstāšanās - laba balss, nekādu lažu. Izpildīja arī pāris koverus, no kuriem vienu atpazinu kā Leonarda Koena dziesmu (nosaukumu uzrakstīšu vēlāk). Okeej, gaidiet nākamās dienas aprakstu pēc brīža..." - Oskars Herliņš
Skatāmais:
Filma no Skaņu Meža 2008 kino repertuāra: Flaming Creatures (1962-63)
Kodek @ Skaņu Mežs (video)
http://foto.inbox.lv/arnis~kalninsh/09-05-20 08-SkanuMezs3diena
Klausāmais:
Zavoloka - 2003 - Suspenzia
Zavoloka - 2004 - I
Zavoloka - 2005 - Plavyna
Kotra and Zavoloka - 2005 - Untitled Live
Zavoloka vs Kotra - 2006 - To Kill The Tiny Groovy Cat EP
Kotra & Zavoloka - 2006 - Wag The Swing
Zavoloka+AGF - 2005 - Nature Never Produces The Same Beat Twice | 1 daļa | 2 daļa | 3 daļa |
Zavoloka - 2007 - Viter
Zavoloka - 2007 - Live at Replica festival
Haswell & Hecker - 2007 - Blackest ever black
Haswell & Hecker - 2008 - UPIC Warp tracks
Marissa Nadler - 2006 - The Saga of Mayflower May
Marissa Nadler - 2006 - Ballads of Living and Dying
Marissa Nadler - 2007 - Songs III - Bird on the Water
Colleen - 2005 - The Golden Morning Break
Colleen - 2007 - Les Ondes Silencieuses
The Bug - 1997 - Tapping The Conversation
The Bug - 2003 - Pressure
The Bug feat. Warrior Queen - 2005 - Fire (12")
The Bug - 2007 - Jah War (12'')
The Bug - 2008 - London Zoo
Lokai - 2007 - 7 Millions
Hildur Gudnadottir, BJ Nilsen and Stilluppsteypa - 2007 - Second Childhood - Mūzika: Yaputhma Sound System - Thru The Space
Garastāvoklis: ...