- 19.7.07 21:02
- Pirms kāda laika rakstīju, ka iegādājos savā īpašumā Fujitsu Siemens Pocket LOOX N560 plaukstdatoru. Viena no funkcijām, kas šim aparātam ir pieejama ir GPS. Tas arī bija viens no iemesliem, kādēļ iegādājos plaukstdatoru, jo GPS man bija pavisam sveša lieta un uzskatīju to par baigāko eksotiku. Nolēmu iepazīties ar to padarīšanu nedaudz tuvāk.
Nopērkot plaukstdatoru, GPS programmatūra nenāk līdzi, bet līdzi nāk neliela utilīta, kas saucas GPSLocator. Izskatās aptuveni šādi un viss, ko ar to var pasākt ir redzēt satelītu statusu, redzēt savas koordinātas, pārvietošanās ātrumu (no pieredzes kļūdas robeža ir 5 km/h, labākajā gadījumā 3 km/h), augstumu virs jūra līmeņa (šo rādījumu es vispār apšaubu, bet reālu pierādījumu man nav. Ir tikai tieksme apšaubīt. Starp citu, ja zināt kādu konkrētu vietu, kurai ir zināms augstums virs jūras līmeņa (elevation), tad padalieties - pārbaudīšu!) un satelītu novietojumu ap tevi - respektīvi satelītu karte. Diemžēl nav smukas bildes, kur pilns ar satelītiem un koordinātas un viss pārējais - tikai tāda prasta bilde :( Lietojot GPS, baterija tiek tukšota diezgan strauji, tāpēc vairāk par 2h lietot GPS režīmā laikam nesanāks - automašīnā nāksies iegādāties lādētāju, garākiem maršrutiem noteikti.
Nu ar šo jau nesamierināsies neviens un meklēs labāko GPS navigācijas programmatūru, kāda ir pieejama tirgū. Nu internetā izmeklējos ļoti daudz un stāstīšu par divām, manuprāt, labākajām, kas ir pieejamas Latvijas teritorijai - OziExplorer un TomTom Navigator 6 versija.
Par pirmo - OziExplorer.
Programmas ideja pavisam vienkārša - mums ir parasta topogrāfiskā karte, kas ir nokalibrēta un viss. Respektīvi parasta karta (piemēram, no Jāņa Sētas izdevniecības), kurai jebkurā punktā uz kartes ir noteiktas koordinātas. Visprecīzāk koordinātas ir tad, ja par kalibrācijas punktiem izvēlas kartes stūrus (pieņemot, ka kartes ir taisnstūrveida). Tad devos karšu meklējumos. Internetā klīst vairākas OziExplorer formāta Latvijas kartes, it kā nokalibrētas. Atradu Valsts Zemes diennesta kartes, kurās bija atsauce uz http://www.mio-baltics.com/. Nolēmu ievērtēt. Ieslēdzu programmu, uztveru signālu - parādās kartē sarkana bultiņa. Sākumā atrašanās pozīcijas vieta nedaudz 'pastaigā' šurpu turpu, kamēr signāls kļūst diezgan labs un pozīcija ir ļoti precīza. Izbraucu uz Jūrmalas šosejas. Braucot taisni, trajektorija diezgan labi atbilst reālai kustībai, bet pagriezienos šī trajektorija iegūst interesantu formu. Bet nu tie ir sīkumi. Izbraucu uz Jūrmalas šosejas, braucu uz Jūrmalas pusi, nomainās karte (visa Rīga ir sadalīta 62 mazākās kartēs, kas ir detalizētākas) un pēkšņi es vairs nebraucu pa ceļu, bet pa sazin kurieni - cauri mežam. Nu vismaz pēc navigācijas programmatūras domām. Nu neko - interesanti. Nomainoties kartei viss ir vairāk vai mazāk normāli, tāpēc secinu, ka tai kartei kaut kas ar kalibrāciju nav kārtībā. Gan salabosim. Nu neko - griezos atpakaļ Rīgā, un devos braukāties pa Rīgu, viss ļoti labi, nekādu problēmu. Tad secinu, ka nepareizi nokalibrēta ir viena karte - sīkums, gan ko izdomāšu. Nu neko, izdomāju braukt ārā no Rīgas Ķekavas virzienā. Tur nomainās karte, kas ir salīdzinoši maziņa ar to, kas tikko bija. Pilsētas kartei braucot izmantoju 40% tuvinājumu, ārpus Rīgas jāizmanto vismaz 150% vai pat 250% palielinājums. Neērti tā spaidīt pogas braucot. Skatos, bet kaut kā īsti nebraucu pa ceļu, kaut kas nav labi arī šeit. Nu neko, būs laikam jālabo arī šī karte. Pēc tam mājās atbraucot apskatījos kas tad īsti vainas ir karšu kalibrācijai. Skats pavērās aptuveni šāds Rīgas pierobežā pie Buļļupes.
Ielādējot Rīgas karti programmā OziMapMerge parādās šāds skats. Programma izveido koordinātu sistēmu, kurā attēlo kartes (attēlus). Nu jā - tur, kur vajadzētu būt kaut kam, nav nekā. Lai gan kartes attēlā Buļļupei vajadzētu būt savienotai, tā ir norauta, jo kalibrācijas procesā kaut kas misējies. Nu līdzīgi ar to Jūrmalas posmu, ka karte bija nedaudz saspiesta. Apskatot pārējās Rīgas vietas, nekas iepriecinošs nebija - dažas vietas kartē bija nojātas nedaudz, dažas nedaudz vairāk. Bet tā kā dažas bija ok, tad tās izmantoju, lai pārkalibrētu brāķi.
Dažas bija sačakarētas tā pavairāk (rombu vietā jābūt skaistam taisnstūrim), turklāt Rīgas pierobežu ir diezgan čakarīgi nokalibrēt, jo zināmas tikai koordinātas iekšējai daļai. Čakars pietiekošs, bet nu izcīnījos un vairāk vai mazāk brāķi likvidēju.
Piemēram, Buļļupe tagad var tecēt pareizi :)
Tiesa gan Rīgas pierobežā viena karte izskatās ne pārāk pievilcīgi
Tāds ieslīps taisnstūris ir un vēl balsts pleķis - kalibrācija ir vairāk vai mazāk precīza - kartes veidotāji aizmirsuši vienu strēmelīti kartē iezīmēt. Nu gadās :)
Kopumā digitālā Rīga izskatās tagad diezgan pieklājīgi. Nav bildes kā izskatījās pirms, bet nu šāda izskatās tagad (62 kartes)
Kopējā Latvijas kartē brāķis bija tikai Baldones apkaimes kartē, citas bija ok. Izskatās šāda (131 karte kopumā)
Tagad neesmu pārbaudījis, bet, manuprāt visam jābūt vislabākajā kārtībā.
Par programmas darbību - karte izskatās aptuveni šādi 100% palielinājumā. Nu tā kā tā ir topogrāfiskā karte, tad ir attēloti lauku (grants) ceļi, kas citās navigācijas programmās visticamāk izpaliks.
Pilsētā ir atīmēti ceļi, taču iztrūkst ielu nosaukumi un reāli pie 100% palielinājuma grūti saprast pa kurieni brauc (bultas izmēri).
Rīgas kartei ir lieliska detalizācija. Koki gan nav precīzi 1:1 attēloti, bet ielu nosaukumi, māju numuri un kaut kādi t.s. interesējošie punkti ir attēloti. Nav par ko sūdzēties attiecībā uz karti.
Rīgas ielas pie palielinājuma 100% kļūst pārāk nepārskatāmas, tāpēc iebraucot Rīgā ir jāgatavojas pārslēgties uz mazāku palielinājumu nekā kartēm ārpus Rīgas.
Nu tas par šo programmu vairāk vai mazāk ir viss. Ar šo programmu labāk nedoties uz nepazīstamām vietām, jo maršrutu nesarēķinās. Vairāk vai mazāk šī programma palīdzēs pārliecināties par to, vai atrodies uz pareizā ceļa un palīdzēs noteikt atrašanās vietu. Bez Rīgas, citas pilsētas nav detalizēti attēlotas, tāpēc citās pilsētās būs grūti orientēties, ja vajadzēs atrast kādu konkrētu ielu. Karte nav pirmā svaiguma, manuprāt, 2005. gads, jo nav dažu nesen uzbūvētu ceļu.
Programma OziMapMerge it kā piedāvā iespēju apvienot kartes vienā lielā. Tāpēc izdomāju, lai nav 131 maza, bet gan viena liela Latvijas karte apvienot to vienā. Programma strādā ārkārtīgi lēni (ja vispār strādā), jo pēc aptuveni 12 h strādāšanas bija tikai izveidotas ap 1100 no 16000 rindām. Nu pēc divām nedēļām būtu gatava karte, tomēr uzskatu, ka nebija vērts gaidīt. Karte noteikti tāpat nežēlīgi bremzētu - ne jau tāpat vien sākotnēji tika sadalīts mazākās kartēs.
Nu un tagad par otru programmu - TomTom Navigator 6. Nopirkšanas brīdī priekš TomTom 6 versijas normālas Latvijas kartes tā īsti nebija - bija tikai pavisam galvenie ceļi un Rīga, tāpēc izmantoju TomTom 5 ar Austrumeiropas karti - tomēr labāk. Vienu dienu braucu uz Jūrmalu, paķēru plaukstdatoru izmantojot TomTom 5 navigācijai. Nu es biju pārsteigts iebraucot Jūrmalā. Pēc navigācijas vispār nācās šaubīties vai tā vispār ir Jūrmala. Ceļa vai nu nebija vai bija kaut kas cits - īsāk sakot, nekā sakarīga. Tikai pēc Dubultiem nonācu uz ceļa. Draņķīgi - nez kas darās citās pilsētās. Karte ne pārāk jauna, bet neatceros tos laikus, kad Jūrmalā būtu tādi ceļi, kas bija tur. Bija diezgan daudz nepilnību kartē, tāpēc vienā brīdī sāku domāt vai sapnis par normālu navigāciju nav miris. Tomēr nav viss tik traki kā pirmajā brīdī liekas. Pirms kāda laika iznāca Austrumeiropas karte priekš TomTom6 un sapratu, ka tā ir jāizmēģina tūlīt pat, jo biju to ļoti gaidījis. Par Baltijas valstu kartes detalizētību tika minēti skaitļi - Latvija - 62%, Igaunija - 71%, Lietuva - 99% no ceļiem. Cik sapratu, tad tie procenti ir piesaistīti populācijai. Nu kaut kā tā. 62% jau nav nemaz slikti. Latviešu valoda šai programmai nepatīk un diakritiskās zīmes netiek attēlotas. It kā viss ir saprotams, bet pie dažiem nosaukumiem nākas padomāt - kā tas īsti rakstās latviski. Bet ja meklē ko konkrētu, tad vienkārši jāraksta bez garumzīmēm. Atsķirībā no iepriekšējās versijas, šai parādījās ielu māju numuri. Tas ir diezgan jauki, jo maršrutus var aprēķināt precīzāk, ja jānonāk līdz kādam noteiktam ielas numuram. Zemāk bildē attēlots centrs. Tuvinājumā, kas ir bildē nepietiek vietas, lai attēlotu nosaukumus. Ir arī gājēju celiņi, jo ir iespēja plānot arī pastaigu maršrutus.
Centra rajona ielas ar nosaukumiem un virzieniem.
Pilsētā izskatās diezgan labi viss, bet kas notiek ārpus tās. Visi lielākie un galvenie ceļi ir attēloti, diemžēl grants ceļi netiek plaši pārstāvēti - nav pārāk svarīgi tie tomēr. Līdz ar to, ja pie kāda nāksies braukt ciemos uz laukiem, tad vajadzēs zināt kurā pusē atrodas. Lai gan arī šai lietai programmā ir daļējs risinājums - meklētājs. Indeksētas ir ne tikai ielas pilsētās, bet arī lauku mājas (pieņemu, ka visas reģistrētās vai vismaz 62%), līdz ar to ievadot to nosaukumu ir iespēja atrast to kartē un maršrutu plānot līdz tuvākajam ceļam, kas tur atrodas tuvumā.
Kartes ražotājs (TeleAtlas) ir parūpējies par t.s. interesējošo punktu ievadi, kas atrodas mūsu zemē - ir iespēja attēlot visu ko, sākot no pašsaprotamām - benzīntankiem, dzelzceļa stacijām, lidostām, ostām, atpūtas vietām, viesnīcām, teātriem, restorāniem utt. - ārkārtīgi daudz dažādu interesējošo punktu kategoriju. Lieta tikai tāda, ka TeleAtlas nav informēts par visām vietām un šo punktu pilnveidē piedalās parastie mirstīgie iedzīvotāji. Tā kā Latvijā navigācijas lieta nav plaši izplatīta, tad pēdējie sīkumi nav, bet gan tikai pamatlietas - benzīntanki, stacijas utt. Turpretim, piemēram, Vācijā šī lieta ir tikusi daudz tālāk. Bet nu mēs esam Latvijā un īstenībā jau nav slikti.
Turklāt uzklikšķinot uz interesējošā punkta parādās informācija par to (nosaukums un varbūt telefona nr.). Bildē zemāk ir koncertzāle, kur uzstājās Metallica \m/. Kā var redzēt bildēs, tad ir attēlotas arī prāmju līniju maršruti, tomēr ceļu satiksmē tie nav īsti aktuāli. Tikai aizjūras ceļojumos tie varētu būt aktuāli.
Runājot par citām pilsētām ārpus Rīgas. Pilsētās ir attēloti visi ceļi ar ielu nosaukumiem un numuriem, turklāt pilsētu skaits, kuras ir attēlotas, ir samērā liels. Neesmu skaitījis, bet kādas 20 varētu būt. Piemēram, Preiļi, izskatās neslikti. Pietuvinot visām ielām ir nosaukumi un māju numuri.
Skatoties uz visu to, ir diezgan ievērojams progress salīdzinot ar iepriekšējo reizi. Tomēr no visām 3 Baltijas valstīm Latvijai atkal tiek 3 vieta pēc detalizētības. Igaunijā ir krietni vairāk oranžo pleķīšu nekā Latvijā. Lietuva vispār ārkārtīgi labi ir uztaisīta - uz leišiem bez problēmām var doties ar šo karti - neapmaldīsies.
Runājot par maršrutu plānošanu - viss notiek diezgan viegli un ātri - pēc GPS nosaka kur tu atrodies, ievadi galamērķi un aiziet. Izrēķina maršrutu, aprēķina attālumu un laiku (sastrēgumus neņem vērā). Nepatīk kāda vieta, piemēram, nevēlies braukt pa Vanšu tiltu - ir iespēja aprēķināt alternatīvu izvairoties no kāda posma, kas bija iepriekšaprēķinātā maršrutā. Ir iespēja aprēķināt pavisam citu maršruta alternatīvu. Droši vien, ka ceļu un Rīgu cauri Maskavai arī var aprēķināt, ja labi gribēsi :) Un ja, piemēram, braucot Tu nogriez kaut kur citus, nevis tur, kur parādīts maršrutā, tad maršruts tiek pārrēķināts un tiek piedāvāts nākošais variants kā braukt (visdrīzāk sākumā piedāvās apgriezties braukšanai pretējā virzienā, bet vēlāk piedāvās ko saprātīgāku). Starp citu, maršruta plānošanai var izmantot vairākus kritērijus - gan izvairoties no lielceļiem, gan visātrāko, gan visīsāko un vēl daži citi. Viss notiek diezgan ātri un ērti. Programmas lietošana ērta, nav obligāti jālieto stylus, izvēlnes pogas pietiekoši lielas, lai diezgan veiksmīgi varētu lietot pirkstus. Ir iespējams kartē atzīmēt savas mājas atrašanos kā arī izveidot iecienīto vietu sarakstu, lai maršrutu vieglāk plānot. Patiešām jauka un ērta programma, turklāt tagad arī ar labu Latvijas karti, kas ar laiku noteikti vēl uzlabosies un pilnveidosies un gan jau drīzumā varēsi braukt pie omas un lauku māju Latgalē pa taisno maršrutu izplānojot uz turieni.
Nu tas tāds mans viedoklis par divām GPS programmām, kuras lietoju. - 8 jau izteikušiesir ko teikt?