dogvila's Journal [entries|friends|calendar]
dogvila

[ userinfo | livejournal userinfo ]
[ calendar | livejournal calendar ]

[05 Feb 2012|07:04pm]
neskatoties uz nesankcioneetu leekaashanu, karoku vicinaashanu un prezidentu "gonku", vakar izdevaas noskatiities izcilu izraadi MXT - "Karenjins", kuru iestudeeja latvieshu labakais rezjisors VM ar gjeniaalo RS un lielisko AH. kam kam , bet latvieshiem referendums, NELEEKAA!!!
1 comment|post comment

leekaa [05 Feb 2012|07:03pm]
Salstošie cilvēki, lai sasildītos un sevi iedvesmotu, sāka improvizētu spēli: «Kas nelēkā, tas ir Putins».
post comment

[04 Feb 2012|01:47am]
Drukāt
Nāves stāstītā pasaka
02.02.2012 Edīte Tišheizere
13. janvārī divos latviešu teātros – Liepājā un Valmierā – pirmizrādi piedzīvoja viena un tā paša autora viena un tā pati luga: Laura Gundara "Advents Silmačos". Šajā lappusē par to, kā Laurim Gundaram un teātriem (Valmierā Feliksa Deiča un Liepājā Ģirta Ēča režijā)veicies ar Blaumaņa skroderdienu turpinājumu.


Laura Gundara lugas "Advents Silmačos" iestudējums Liepājas teātrī ir brīnumskaists.

"Advents" ir vairāku pēdējo gadu interesantākā un labāk izveidotā latviešu luga: ar skaidru struktūru un kompozīciju, grodiem tēliem un dažādi izlasāmu stāstu. Tajā ir pietiekami daudz no Blaumaņa pirmavota, nemirstīgajām "Skroderdienām", un dzīvelīgs skatījums no šodienas. Protams, nekas nav ideāls, ir gan daudzvārdība un iešana pa riņķi, gan anahronismi, proti, pieteiktā laika un valodas nesakritības. Vismaz pēdējie man netraucē, jo gadsimtu mijas teātris nu reiz ar laiku, telpu un citēšanu rīkojas pilnīgi brīvi. Liepājas iestudējuma režisors Ģirts Ēcis lugu ir pamatīgi svītrojis, piemērojis savām vajadzībām un vispār izturējies pret to ar pārsteidzošu vieglumu. Un smagumu arī.

Liepājas izrāde ir brīnumaini skaista. Režisors, scenogrāfs Aigars Ozoliņš un gaismu mākslinieks Mārtiņš Feldmanis ir iecēluši Silmaču telpu pasakainā gada mirklī – zilgani mirdzošā ziemas mijkrēslī. Visa skatuve ir plašs, zili balts lauks, kur notiek pārējā dzīve – jaunie slidinās un pikojas, kaut kur savās gaitās slāj gaitnieki, Pindaks sadzer ar Bebeni, bučojas Kārlēns ar Ieviņu, un vēlāk visi lukturiem rokās meklē pazudušo Elīnu. Izrādes telpa ir skaista un funkcionāla, vienlaikus intīma – jo varoņu sarunas notiek vistiešākajā skatītāju tuvumā – un plaša, pavisam konkrēta lauku sēta, bet palaikam arī pasaules telpa.

No tās pasaules telpas sākumā iznāk budēļi, saulgriežu gaidīšanas laiku uzsākdami, tur ir Nāve ar izkapti, Dzērve un pat Mironis ar kājām pa priekšu. Un šajā budēļu un bluķa vilkšanas dzīvē Antonijas ideja izspēlēt Jēzusbērniņa dzimšanas ainas patiešām liekas dīvaina iedoma.

Viss svarīgais notiek kādreizējā Auces un Pičuka pirtiņā. Antonija (Signe Ruicēna), kaut garāmskrienot, mēģina ar maigumu atkausēt Dūdaru (Armands Kaušelis); tepat viņa satiekas ar Aleksi (Mārtiņš Kalita), neizsacītie vārdi, skatieni nospriegojas starp viņiem, žņaudz kaklu kā cilpa; tagad te mītošie Aleksis un Elīna (Laura Jeruma) grib būt labi viens pret otru, bet sajūt trešā cilvēka klātbūtni pat gaisā. Uz pirtiņu velkas Pindaks (Viktors Ellers), pēc saimnieka pavēles malku sanest vienu pagali stiepdams, un atjoņo Bebene (Agnese Jēkabsone) ar kortelīti, tur buras Tomulīša (Ilze Būde) un par dzīvi sūdzas Pindacīša (Inese Jurjāne).

Tur Ieviņa (Everita Pjata) stingri grib noskaidrot, kāpēc Kārlēns (Rolands Beķeris) uz viņu neskatās jau kopš 27. novembra, un, taujādama, ko viņai darīt, lai atkal puisim patiktu, sāk pogāt vaļā kleitu. Kārlēns nelaimīgs apgalvo, ka viņa tam patīk, un rauj nost bikses. Kad abi jau ir puspliki, ierodas Rūdis (Sandis Pēcis) tāpat apakšbiksēs un ar pirtsslotu padusē. Jo saime vienkārši nāk pērties!

Pirmā cēliena gaita ir viegla un raita, tajā ir daudz no Blaumaņa "Silmaču" līksmes par spīti sirdssāpēm. Līdz ierodas Joske (Edgars Ozoliņš), Ābrams (Kaspars Gods) un Zāra (Anete Berķe). Te sākas jau iepriekš programmiņā un presē pieteiktais 1939. gads. Vēsture ielaužas "Silmačos" ar Hitlera runu, kas skan Ābrama nestajā tranzistorā (un lai tas tur ir! – īstās mantas var apskatīt muzejā), tā ir Joskes kaismīgajā runā par to, ka viņš grib būt šajā zemē līdzīgais starp līdzīgajiem, ko viņš izkliedz uz tēva aizrādījumu, ka aizmirsis pirmo klejojošo andelmaņu bausli: neesi lepns.



Jo Joske – solīdā uzvalkā, bez mazākā akcenta runā – ir, patiešām jau ir Eiropas cilvēks un nav viņam vajadzīga izlikšanās par žīdiņu un pazemošanās, lai izsistos dzīvē. Joske sēž uz pirts krāsns, klausās Hitlera klaigas un nejūt, ka ap viņu jau vijas dūmi. Līdz atskan ļaužu brēcieni par degošo pirtiņu un tā tur aiziet pa gaisu.



Pēc tam jau viss notiek zem klajas debess. Rūdis sēž pie savas šujmašīnas un lēnām apsnieg. Večas klačojas, ik pa brīdim sniegu no galda notraukdamas. Ir klāt tas brīdis, kad sāksies Jēzusbērniņa piedzimšanas spēlēšana. Antonija runā skaistus vārdus, bet saime ķiķina, kamēr arī pašai saimniecei sanāk smiekli. Tāpat spurgdami visi ķer un grābj Rūda sašūtos eņģeļu, lopiņu un Austrumu gudro tērpus, kas izrādās pavisam līdzīgi tiem pašiem budēļu ģērbiem. Uz jautājumu, kas tad viņa pati būs, Antonija atsaka – vai tad neesot redzams, gans viņa te ir, un pielāgo sev masku tērpu no balta palaga. Kad viņa atmet drēbi pāri galvai, izrādās, ka ganam ir… Nāves maska. Kaut kur no aizmugures atspīd divas gaismas strēles kā starmeši vai mašīnas lukturi. Un, kad tumsā atskan Elīnas kliedziens "Sākas!", ir skaidrs, ka tuvojas kaut kas daudz briesmīgāks par sāpēm, bērniņam dzimstot.

Nekas te neatrisinās – ne cilvēku jūtas, ne pati dzīve. Un būs tikai vēl sliktāk, nepaies ne pāris gadu, un mēs taču zinām, kas notiks ar Joski un viņa ģimeni, bet Antonija ar Dūdaru attapsies vai nu Sibīrijā, vai trimdā. Režisors spēji salauž "Skroderdienu" noskaņu, un man nav īsti spēka samierināties ar to. Gan gluži cilvēciski – jo teātrī gribas rast prieku un mierinājumu, nevis kārtējo pareģojumu, ka ir slikti un būs vēl sliktāk. Gan profesionāli – jo mākslā likumi tomēr ir citādi nekā dzīvē, kur traģēdija patiešām var uzkrist kā sniegs uz galvas. Mākslas darbā tai ir jābūt iestrādātai jau struktūrā, nojaušamai, ja ne zināmai. Vai mani ietekmēja smagie abu cēlienu fināli? Ietekmēja gan. Bet es labi saprotu arī skatītāju neizpratni un nevēlēšanos šķirties no sākumā pieteiktās saulgriežu līksmības. Jo apjukusi jūtos pati.
2 comments|post comment

pohuj [01 Feb 2012|03:35am]
http://www.youtube.com/watch?v=ENUxVrbWwkc
1 comment|post comment

[30 Jan 2012|04:44pm]
Tikko kaiminjienes deelam Slavikam preciizu noteicu diagnozi - miris.
2 comments|post comment

vaaljenki , vaaljenki [16 Jan 2012|09:56pm]
Apšaubāmo ideālu apokalipse: Advents Silmačos Liepājas teātrī 3
Vēsma Lēvalde. 2012. gada 16. janvāris 12:12 .
Ideālas lauku sētas pēdējā lirika pirms globālas vēsturiskas traģēdijas – aptuveni tā režisors Ģirts Ēcis raksturo Laura Gundara lugas Advents Silmačos iestudējumu Liepājas teātrī.

Tuvojoties Ziemassvētkiem, Blaumaņa Skroderdienu varoņi, aizceļojuši laikā uz 1939.gada ziemu un par tikšanās vietu izvēlējušies pirtiņu, gatavojas iestudēt Jēzus piedzimšanas stāstu. Intriga ir lomu sadale, jo katram gribētos būt tam, kas viņš patiesībā nav. Laura Gundara dzirkstošie, spraigie dialogi pamazām atklāj mums citādu Silmaču saimi – tie vairs nav pāri, kas cerējas, bet gan pāri, kas pārdzīvo laulību krīzes. Cerējas vēl tikai Ieviņa ar Kārlēnu, tomēr arī šā pāra attiecības sarežģī „dažādu ātrumu” temperaments. Respektējot Blaumaņa literāro kvalitāti, arī Lauris Gundars (vai nu viņš vēlas atzīties savā „literāriskumā”, vai nē) saglabājis smalko ironiju un pašironiju tēlu valodā (Pindacīša: Es gribu tādu lakatiņu, kādu neviens nekad no tevis vēl nav pircis! Joske: Tik maza man nav...), pirmajā daļā nav zudis arī Blaumaņdienām raksturīgais spriganums. Varbūt mazliet naivi skan „lidojošā šķīvīša” tēma, kas vēsturiski ir galīgi aplam, jo šis jēdziens pasaulē izplatījās tikai ap 1947.gadu, un arī Hitlera slepenais „šķīvīšu” projekts saistās ar Otrā pasaules kara gadiem. Taču mūsdienu literatūra un māksla diezgan brīvi dreifē gan laika, gan telpas jēdzienā, koncentrējoties uz eksistenciāliem jautājumiem vai tikai reflektējot par modernās pasaules krīzēm un marginālijām. Sasaisti ar mūsdienām autors iezīmējis stāstā par Auci un Pičuku – idilliskais pāris aizbraukuši uz Poliju laimi meklēt, bet tur pašķīrušies. Tas varētu būt tiklab baltvāciešu, kā mūsdienu aizbraucēju stāsts.

Tiesa, Ģirta Ēča režija gan iezīmē ļoti konkrētu vēsturisko un idejisko fonu. Izrāde sākas ar bluķa vilkšanu, visi tērpušies latviešu tradicionālajos ķekatu kostīmos. Burmavārdu vietā Pindacīša skandē smeldzīgo trimdas latviešu dziesmu – Tautai vairs nebija savēju kungu, kaladū/ Tā klausīja katram, kas nāca ar rungu, kaladū... Prologs liek nojaust, ka aiz cilvēcisko attiecību sniegbaltā puteņa briest kaut kas tumšs un draudīgs. Radio (neliels tranzistors, kādu Latvijas pirmskara laukos gan neviens nebija redzējis) atskaņo Ulmaņa runas, izrādes gaitā tās nomaina eksaltētas runas vācu valodā. Ieskanas Latvijas vēstures revizionisma tēmas – Kārlēna naivais apgalvojums, ka „žīds jau nav cilvēks”, tāpat Joskes izgudrotā shēma, kā tikt pie smuka namiņa, fiktīvi apprecot Ieviņu. Tiesa, Ulmaņlaikos eksistēja aizliegums cittautiešiem iegādāties nekustamos īpašumus, kas bijis saistīts ar vāciešu vēlmi iegādāties vēsturiskus namus Vecrīgā. Tomēr dot mājienus uz „pērkoņkrustiešu” ideoloģijas saistību ar šo likumdošanas normu ir vismaz neprecīzi. Tāpat īsti nav saprotama jēga Joskes un Ābrama (kurš vairāk gan atgādina latvisko Ziemsvētku vecīti) sarunai skaidrā vācu valodā – ja atceramies, tad Blaumanim tas bija „pusvāciski” jeb idišā.

Vislielākā izrādes paviršība izpaužas tēlu ārējā izskatā, kas sagrauj vēlmi parādīt „ideālu lauku sētu”. Pat atzīstot, ka aizskartās cilvēciskās tēmas pārsniedz laiku un tautu rāmjus, ir tomēr grūti pieņemt, ka personāžs kopumā izskatās pēc 40.-50.gadu sibīriešiem nevis 30.gadu latviešiem. Lai arī autors kaut ko čehovisku ir ielicis, piemēram, Antonijas tēlā, rādot viņu kā emocionāli krāšņu un vājībām pakļautu sievieti, diez vai tas nozīmē, ka viņa jāietērpj „dubļonkā”, vaļenkos un bārkstainā, puķainā lakatā. Pavisam nožēlojami izskatās saimes ļaudis, savīstīti kankaru kankaros. Uz viņiem skatoties, negribot jādomā – labi, ka kāds latviešus no tās bēdu ielejas izglāba... Vaļenki, atzīst Ģ.Ēcis, izvēlēti kā apavi, kas lieliski slīd, tāpēc aktieriem vieglāk panākt reālu ziemas izjūtu. Tas būtu saprotams, bet neredzu attaisnojumu izteikti krieviskajam koptēlam, ko paspilgtina sadzīviskas epizodes, piemēram, šņabja dzeršana no bleķa krūzītēm.

Scenogrāfija pirmajā daļā gan rada lauku sētas „īstuma” sajūtu – malkas skaldīšana, plīts ar mūrīti, tvaika strūkliņa no karstās tējkannas. Jauki silts kaktiņš, kur sasildīties no ziemas spelgoņas. Otrajā daļā, kad mājās noticis ugunsgrēks, darbība notiek tieši sniegputenī (arī gluži reālā) – pat Rūdis šuj eņģeļu kostīmus, sniedziņam birstot uz galvas. Sirreālais skats atklāj kāpjošo dramatismu, kas realizējas spēcīgā, negaidītā finālā – skatuves dziļumā iedegas divi prožektori, rūkoņa un karadarbībai raksturīgs troksnis liek saprast, ka idille beigusies, nekas vairs nebūs tā, kā bija vakar. Iepriekš kaislību sašķeltie ļaudis spiežas cieši kopā...

Liepājas teātra aktieru darbs nebūt ne vienkāršajā iestudējumā ir skatītāju aplausu vērts. Eleganti un bez liekas uzspēles ir „jaunie žīdi” – Joske (Edgars Ozoliņš) un Zāra (Agnese Berķe). Dūdars (Armands Kaušelis) ir kārtīgs latviešu vecis, kura iekšējā drāma (pārdzīvojumu par klibo kāju iezīmē jau Blaumanis) gan dara viņu paīgnu, taču nav atņēmusi viņam cilvēciskumu un spēju patiesi mīlēt. Simpātiski ir jaunieši – Ieviņa (Everita Pjata) un Rūdis (Sandis Pēcis) brīvi un azartiski dzīvojas savās lomās. Kārlēns ( Rolands Beķeris) gan brīžiem atsauc atmiņā Nezinīti. Diskutabls ir Elīnas (Laura Jeruma) traktējums – Dieva dota, paslinka, nošņurkušā jaķelē, atspērusies nes savu milzonīgo grūtnieces vēderu un histēriski čiepst. Tāda zosu ganīte, ko Aleksis acīmredzot apprecējis grūtniecības dēļ, slepeni turpinot satikties ar liktenīgo sievieti – Antoniju. Signe Ruicēna Antonijas lomā apliecina, ka spēj ko vairāk par smukas sejiņas un lokana auguma demonstrēšanu. Ja vien monologos varētu panākt dažādāku emocionālo gradāciju, izvairoties no pārliekas eksaltācijas, jaunās aktrises veikums būtu teicams. Pārlieka eksaltācija gan brīžiem „pielīp” vai katram izrādes varonim. Negaidīti spēcīga, tāda „zupīga” Pindacīšas lomā ir Inese Jurjāne. Iespējams, tā varētu kļūt par vienu no labākajām lomām aktrises biogrāfijā. Agnese Jēkabsone pēc vairākām varonēm – mīlētājām (Ugunī, Pūt, vējiņi!) gluži labi tiek galā ar komisku lomu – Bebene tiešām smīdina, tāpat arī Pindaks (Viktors Ellers).

Režisors diezgan brīvi „apgājies” ar Laura Gundara lugu – vietām skati samainīti vietām, beigas pārveidotas. Izmaiņas ļoti mērķtiecīgi ved no jautras un asprātīgas komēdijas arvien spēcīgākā drāmā, sasniedzot finālā augstāko kāpinājumu. Ja vien ne tās dažas „darvas piles”, tad varētu teikt, ka Liepājas teātra repertuārā ir vēl viens spilgts, daudzšķautņains iestudējums. Katrā ziņā garlaicīgi nebija.


Izrāde Advents Silmačos Liepājas teātrī
Dramaturgs: Lauris Gundars
Režisors: Ģirts Ēcis
Scenogrāfs: Aigars Ozoliņš
Kostīmu māksliniece: Kristīne Abika
Kustību konsultante: Inga Raudinga
Muzikālās partitūras konsultants: Ilmārs Šlāpins
4 comments|post comment

[09 Dec 2011|12:43pm]
meenesis Liepaajaa bez alkohola cigareteem narkotikaam seksa un maizes ar sportu un juuru jaunieshiem un klusumu needu peec seshiem -6kg (meli -4) rokas speeciigaakas tieshaam un kruushu galinji stingraaki
nevar saprast kas ar galvu, vai ta vinja vajadziiga

http://www.youtube.com/watch?v=ozdrnbql0AI&feature=related
1 comment|post comment

rokahujet [11 Nov 2011|09:06pm]
http://www.youtube.com/watch?v=KmQS3PYBuks&feature=player_embedded
4 comments|post comment

putins un viirinjsh [05 Nov 2011|12:55pm]
http://www.youtube.com/watch?v=Tg0kZcECa9c&feature=player_embedded#!
post comment

[31 Oct 2011|02:00pm]
cik pulkstens
4 comments|post comment

pirmdiena [31 Oct 2011|10:15am]
Tiesnesis arī norādīja, ka notiesātais, kurš atzina, ka pirms likumpārkāpumu pastrādāšanas lietojis LSD un diazepāmu, ir pielicis "neviltotas pūles, lai pārtrauktu dzert un lietot narkotikas".
post comment

VINJUS NEVAJAG??? [29 Oct 2011|07:04pm]
http://www.youtube.com/watch?v=0uCTJ7hkX-k&feature=player_embedded#!
post comment

rudens niimanis [24 Oct 2011|11:18am]
http://www.youtube.com/watch?v=-EL2jqSdSQg&feature=player_embedded#!
post comment

te es dziivoju 2956 dienas [19 Oct 2011|08:59pm]
http://www.youtube.com/watch?v=f6zxSQny4Bg&feature=related
post comment

окраина [19 Oct 2011|08:47pm]
http://www.youtube.com/watch?v=_sV0msZfGBU
post comment

[17 Oct 2011|08:19pm]
shodien ciba peec SC dazjus vaardus saak rakstiit krieviski: apsveicam NILU

dienasgramata @ 9:30 утра : Карлис Streips: "Mūsdienu modernajā Pasaule тас навигационной nekas neparasts, diviem cilvēkiem krogā saskatīties, Тая паса naktī nonākt gultā (piedevām nereti pamatīgā dzēruma pakāpē), ип чуть не Rīta ар dziļu, daļēji paģiru izraisītu izmisumu konstatēt, ка тас тур blakus л pretīgs ООН та тур blakus л vēl pretīgāka ".
post comment

monotonija [13 Oct 2011|06:51pm]
http://www.ivi.ru/video/view/?id=45736
1 comment|post comment

[08 Oct 2011|01:19pm]
Rubrika: Kultūras Diena

Skumja, bet pamatīgi iekrāsota ar melno humoru – Ģirta Ēča izrāde Vigīlija. Sapnis par nomodu JRT

Pirmās desmit minūtes drusku jāpaciešas, kā Upīša Zaļajā zemē ielasoties. Lēni rit laiks. Tumsa, pustumsa, klusējoša veca sieviete gultā, ilgas, neveiklas pauzes – spriedze ir tik jūtama, ka šķiet – aktieri Ģirts Krūmiņš un Lidija Pupure paši nespēj izturēt ilgo klusēšanu. Taču režisors Ģirts Ēcis nav licies ne zinis par tādiem mārketinga trikiem kā «līds» (ievelkošs ievads). Viņš nav izgreznojis izrādi nekādiem atraktīviem gājieniem. Tad kāpēc kļūst tik... interesanti?

Melodrāma ar psihopatoloģiju

Skatītājam ir jāpielāgojas ritmam, ko diktē diennakts laika maiņas, gaismēnu maiņas, krēsla, kas nelielo telpu apmirdz pa logu, pie kura varoņiem jāpakāpjas kā bērniem, lai gan telpa nav pagrabs, – istabas iemītnieki, sēžot uz palodzes, lūkojas uz leju. Varbūt bēniņu vai mansarda dzīvoklis? Iekārtojums ir uz tās pašas robežas starp nobružātu pagātni, mājīgumu un aukstu pamestību, nebūtību – kā viss Morisa Paniča teksts lugā Vigīlija. Māksliniece Ieva Jurjāne nelielo, skatienam atvāzto istabu iekārtojusi ar mīlestību un žēlumu vienlaikus. Izrādes ainas ir kā gleznas, tajās ir mazliet no Gogoļa Šineļa, kuru šis pats Paničs (Kanādas dramaturgs, režisors, aktieris) iestudējis kā režisors... Sarkanbrūnās tapetes ar nesaprotamu baltu putnu bariņiem, acīmredzami nolietotās mēbeles, sedziņa, ar ko pārklāta vecās dāmas šaurā gulta – no visa dveš cieņpilna nabadzība, bet Greisas stilīgais tērps, kad viņa beidzot saņemas iziet ārā, šķiet pierādījums galvenā varoņa teiktajam – viņa krustmāte jaunībā bijusi panākumiem bagāta dēkaine. Kinematogrāfiskā «īstenība» (lielisks arī skaņu celiņš).

Lugu Jaunajam Rīgas teātrim latviskojusi Maija Apine, bet tulkotājs krievu valodā, arī teātra kritiķis Pāvels Rudņevs lugu raksturojis šādi: «Traka luga... Nervozs, cilvēknīšanas pārsātināts padzīvojuša transvestīta, kurš turklāt ir sarežģītas bērnības traumēts morāls kroplis, monologs. Melodrāma ar psihopatoloģiju.» Luga tiešām pēc intonācijas atgādina Mārtina Makdonas nesaudzīgi cilvēkus atmaskojošo melno grotesku, piemēram, Spilvencilvēkā. Tomēr lugas galvenajā varonī ir arī kaut kas no Tenesija Viljamsa neirastēnisko personāžu trausluma un nenormālības, arī viņš viegli var novest sevi līdz histērijai un vārīties. Nevar nepamanīt arī Semjuela Beketa absurda lugu (Laimīgās dienas, piemēram) ietekmi – tajā attēlotajai situācijai ir visai mazs sakars ar realitāti. Toties intriga tiek meistarīgi uzturēta līdz pat beigām – teju kā trillerī.

Negaidīts maigums

Šī trillera nianse ir saglabāta arī izrādē, sākumā liekot noticēt, ka skatāmies Džona Faulza Kolekcionāra sižeta variāciju un ka jancīgais vīrietis – Ģirta Krūmiņa atveidā lempīgs savādnieks – veco kundzi ir sagūstījis. Viņa lēnie soļi, lūkošanās istabā, aizslēpjoties aiz stūra, Lidijas Pupures varonei neslēpjot bailes, – viss vedina uz šādām domām. Tāpēc jo negaidītāks ir atrisinājums, kaut gan, kā labā detektīvā, vērīgā skatītājā šādas tādas aizdomas rodas jau iepriekš. Tomēr – atšķirībā no lugas – JRT stāsta par cilvēkiem, kas ir vientuļi, nevis «nenormāli», un tā ir dominējošā nots, kas kā pārtrūkusi stīga trāpa ļoti tieši jebkuram, kas kaut reizi ir aizdomājies par vecumu vai izjutis īstu vientulību. Režisors saudzīgiem pirkstiem no lugas izravējis redzamākās norādes uz varoņa «novirzēm», visumā lugas tekstu atstājot neskartu. Ģirtam Krūmiņam savādā kārtā izdodas savienot viņa tipisko varoņu aristokrātisko inteliģenci un liela, aizvainota bērna neveiklo plastiku un «uzmestas lūpas» toni. Šis mikslis uztur skatītāju uzmanību ne mazāk kā detektīvintriga. Savukārt Lidijas Pupures darbs ir īsts brīnums. Žēl, ka aktrisei pēdējā laikā tik maz darba «dzimtajā» Dailes teātrī. Pretēji tādai vārda, žesta un groteskas meistarei, kāda ir, piemēram, Olga Dreģe, Pupure ir aktrise, kas varones iekšējai dzīvei liek starot kā gaismai abažūrā, klusi, bez kāda teatrālisma. Tomēr noslēpumainās klusējošās kundzes lomā viņai acīmredzami noder arī pieredze tādu autoru darbos, kur dažādās devās sajaukts melnais humors, groteska un dziļa cilvēkpētniecība – vai tas būtu Tenesijs Viljamss, Mārtins Makdona, Braiens Frīls vai Tomass Bernhards.

No piecām Ēča izrādēm, kas pēc viņa atgriešanās no Maskavas iestudētas Rīgā, divas – uz lielās skatuves – ir sociālantropoloģiskas alegorijas par nācijas dabu (Čīkstošais klusums Nacionālajā teātrī un Trīs sprīdīši Dailes teātrī), pārējās – intīmi divu cilvēku dialogi (tiesa gan, Duetā bija arī trešais, rezonieris). Jo divu cilvēku sarunā (vai nesarunā) var atrast ne mazāk laimes, prieka, seksa, šausmu, skumju kā lugā ar lappusēm garu personāžu sarakstu. Man personiski izrāde beidzas ar galvenā varoņa izsaucienu, kad viņš uzmēra vecās dāmas adīto džemperi: «Ne sūda man viņš neder! Par mazu!» –, jo pēdējā epizode, kaut gandrīz mats matā atbilst lugai, ir riktīga raudamā aina. Tomēr maigums, ar kādu izrādes autori un dalībnieki izstāsta visai skarbo story, man liekas milzu vērtība.
post comment

ljubit nash narod [01 Oct 2011|02:50pm]
http://ifun.ru/view/196007
post comment

[21 Sep 2011|12:30pm]
chiv riv
3 comments|post comment

navigation
[ viewing | 60 entries back ]
[ go | earlier/later ]