- Eye opening II (jūtu pārmaiņu vējus)
- 12/10/13 04:51 pm
- Sestdien piedalījos Tesla Model S testa braucienā.
Lielisks auto. Visi tie, kas līdz šim bija ātro Porsche mīļotāji, nebeidza sajūsmināties.
Man gan tāds sajūsmas moments izpalika.
Jo tas šķiet pavisam normāli, ka jebkurš jauna auto pircējs turmāk drīzāk slieksies par labu Teslai nekā kādam no iekšdedzes dzinējiem.
(katrā ziņā jebkurš no tiem, kas jau ir testa braucienā izmēģinājis, ieskaitot mani, lai gan es vispār vērtēju tikai no pasažiera skatpunkta)
Gluži tāpat kā šobrīd jaunu mobilo telefonu pircēji visbiežāk izvēlas viedtālruņus.
Kopš 2009. gada es stāstu, ka elektromobilitāte nav nekādas izplūdušas nākotnes vīzijas.
Te nu tā ir. Un sit pušu pašreizējās tehnoloģijas gandrīz visos parametros.
Pat Formula 1 tagad ir alternatīva- Formula E!
Nākotnes pētniekam (jeb precīzāk būtu teikt pašreizējo trendu un to ietekmes uz nākotni pētniekam) Lars Thomsen visdrīzāk būs taisnība, ka 2016. gadā pārdot auto ar iekšdedzes dzinēju būs pagrūti. - 12 teicaMan ir ko teikt
- 12/10/13 06:10 pm
-
Un elektromobīlis maksā...
- Piebilst
- 12/10/13 06:25 pm
-
Ņem vērā, ka tam ir zemas tekošās izmaksas:
1) Tas ir atbrīvots no nodokļiem (un Vācijā tie ir kādi 1500 EUR gadā par ātru auto),
2) Tam nav jāpērk degviela un elektrības uzlādēšana Teslas supercharger stacijās (ilgst 20 minūtes) ir bezmaksas. Ja lādē mājās, 100 km izmaksā ap 6 EUR, kamēr degviela līdzvērtīgam iekšdedzes dzinējam maksās ap 20 EUR uz 100km.
3) Vienīgais regulārais serviss, kas ir nepieciešams, ir logu tīrīšanas šķidruma uzpildīšana (neviens cits šķidrums nav nepieciešams) un riepu nomaiņa,
4) Vairākās valstīs ir speciāli nozīmētas stāvvietas elektroautomobiļiem, kas ir vai nu bezmaksas, vai arī pieejamas tikai elektroauto,
5) ja pērk uz līzinga, tad ikmēneša līzinga maksājums jau tagad ir zemāks nekā līdzvērtīgam iekšdedzes dzinēja auto.
Jā, šī varbūt pagaidām ir tikai luksus klase, bet tas ir tikai sākums.
Arī iPhone pret parastu mobilo maksā ohohooo, bet nekas - pērk! - Piebilst
- 12/10/13 06:36 pm
-
Uz to brīdi, kad korejieši to padarīs pieejamu tiem, kuri nemeklē pižonisku alternatīvu Porsche, elektrības piegādātāji būs attapušies un pacēluši cenas. Var jau sākt prātot, kā tas ietekmēs tos, kuri elektrību patērē ledusskapī un spuldzītēs, līdzīgi kā biodegvielas ražošana pacēla pārtikas cenas.
- Piebilst
- 12/11/13 12:40 pm
-
Ehm... vai nu tu mēģini provocēt, vai arī tev trūkst informācijas par elektrības cenu veidošanos:
1) Kā jau mini, elektrības cena ir stipri sociāls un politizēts jautājums, tāpēc lielākā daļa valstu to tur stingrākos vai vaļīgākos, bet tomēr grožos. Ja arī elektrības cenai ir ļauts brīvi celties, tad tas kļūst ļoti nepopulāri sabeidrības vidū, līdz ar to jebkurš politiskais spēks var strauji iegūt popularitāti, ieviešot elektrības cenu kontroli, ko droši vien partijas arī veiksmīgi izmanto.
2) Elektrības cena krīt tad, kad piedāvājumā palielinās elektrība no atjaunojamajiem elektroresursiem. Paskaties, kas notiek ar cenām elektrības vairumtirdzniecības biržās (piem. EEX vai Nord Pool) - tikklīdz tīklā ir daudz atjaunojamās elektroenerģijas, cena krīt līdz pat negatīvai! Šī brīža tendence ir atjaunojamajai elektroenerģijai kopējā piedāvājumā palielināties (skat. International Energy Agency vai REN21 jaunākos ziņojumus).
3) Elektrības cena krītas, elektrības tirgu liberalizācijas un de-monopolizācijas sutācijās. ES tas ir noteikts regulēts ar direktīvām - elektroenerģijas tirgus nedrīkst būt monopols, bez iespējām ienākt jauniem spēlētājiem. Līdz ar to ir lielāka savtarpējā konkurence, kas liek smazināt cenas.
4)Pie tam lielie elektroenerģijas ražotāji konkurē ne tikai savā starpā, bet arī ar decentralizētiem risinājumiem. Tiklīdz mans elektrības piegādātājs palieina cenas, man ļoti ātri sāk atmaksāties savi personīgie suales enerģijas paneļi uz jumta, vai investīcijas (daļas) kādā netālu esošā vēja parkā, kas nodrošina elektrību pašpatēriņam. Arī baterijas attīstās ļoti strauji (kas arī padara elektromobilitāti iespējamu), līdz ar to es savu elektrību varu arī privāti glabāt un izmantot, kad vēlos.
5) Galvenais elektrības cenu celšanās iemesls šobrīd pasaulē ir fosilo resursu cenu celšanās, tiklīdz šīs cenas ceļas vēl vairāk, sāk ātri atmaksāties vēl vairāk palielināt atjaunojamo energoresursu kapacitāti (arvien vairākas no tehnoloģijām sasniedz tirgus paritāti)
6) Elektrības cena var celties arī tad, kad pieprasījums pārsniedz piedāvājumu. Bet tā kā tas ir lukratīvs bizness, tiklīdz rodas iztrūkumi piedāvājumā, tiks palielināts piedāvājums (ar vairākām tehnoloģijām to var izveikt ļoti ātri- skat. cik ātri Ķīna spēj štancēt visu veidu elektrības ģenerēšanas stacijas)
Lūk, tagad vari izsvērt, cik ticama ir elektrības cenu ievērojama celšanās nākotnē.
Salīdzinājums ar biodegvielu ir nevietā, tāpēc, ka tajā gadījumā notiek konkurence par ierbožotu resursu- lauksamiecības zemi, elektrības ražošanā nav šādas konkurences par ierobežotu resursu. Ja arī fosilie un radioaktīvie resursi kaut kad izsīks, saules, ūdens, vēja un ģeotermālo enerģiju izsmelt cilvēkiem būs pagrūti. - Piebilst
- 12/11/13 02:28 pm
-
Vācijā, kā man Vatenfall regulāri piesūta, elektrība ir aplikta ar milzīgi lieliem nodokļiem... pati "bāzes" cena ir tikai 33% no beigu cenas (30 euro par elektrību, 70 euro nodokļi un nodevas.) Tā ka cenai vieta manevram ir milzīga.
- Piebilst
- 12/11/13 04:55 pm
-
Jā, redz tie nodokļi un nodevas ir valsts regulējums.
Tā kā valsts spēcīgi subsidē elektrības ražošana (un ne ne tikai no atajaunojamajiem resursiem, subsidē itin visas tehnoloģijas), tad valsts arī mēģina to naudiņu atpakaļ no lietotājiem ievākt.
Vācijā lielāka netaisnība ir tas, ka lielie elektroenerģijas patērētāji ir atbrīvoti no nodevām. Tas it nekādā veidā neveicina nedz energoefektivitāti ražošanā, nedz taisnīgas cenas mājsaimniecībām. Jo, tas ko nesamaksā lielie ražotāji, tad ir jāsedz mājsaimniecībām. Tajā pašā laikā lielie patērētāji (un arī elektrības piegādātāji) var veiksmīgi vairumā iepirkt enerģiju par lētajām biržas cenām.
Kaut kādas runas jau tur koalīcijas sarunās par reformām notiek... redzēs, vai spēcīgais industrijas lobijs ņems virsroku, vai nē. - Piebilst
- 12/11/13 04:57 pm
-
Un vispār, fuij - Vatenfall!
Nu labi, labi - katram savi izvēles kritēriji. - Piebilst
- 12/11/13 03:16 pm
-
interesants stāsts ar to nakts enerģiju - ja vēja turbīnas elektrību ģenerē vairāk pa nakti, un īsti nav kur to elektrību likt, lādēt automašīnas būtu perfekts pielietojums.
- Piebilst
- 12/11/13 04:50 pm
-
jap... un mazgāt veļu un darbināt siltumsūkņus un ko tik vēl ne arī var pa nakti, jeb tad, kad elektrība vislētākā. Tā ir nākošā tēma - smartgrids :)
- Piebilst
- 12/11/13 12:41 pm
-
Bet jā, Samsung un Google ir nākošie pretendenti ekonomisku elektroauto ražošanai.
- Piebilst
- 12/10/13 06:25 pm
-
par 2016 piekrītu - ja ņem vērā ka elektro "uzpildes stacijas" varēs pie mājas piebūvēt, nevajadzēs braukt kautko tipa speciāli benzīnu liet. daudz ērtāk.
- Piebilst
- 12/11/13 12:48 pm
-
Aha, tas Tesla modelis tiek pārdots komplektā ar personīgajā garāžā uzstādāmu augstsprieguma lādēšanas staciju, bet būtībā var to lādēšanas kabeli spraust jau esošā elektŗibas kontakta rozetē: http://www.teslamotors.com/charging#/ba
sics
Un elektrības kontakti vispār ir sastopami stipri biežāk nekā degvielas uzpildes stacijas :) - Piebilst