tode_ti ([info]tode_ti) rakstīja,
@ 2017-12-07 20:00:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Izlasīju nesenu satori rakstu par demokrātijas iedzīvināšanu ekonomikā un komentārus, un tie mani vēl vairāk uzvedināja uz domām par nesen lasītu tekstu par demokrātijas un liberālisma attiecībām, par kuru atceros gandrīz katru reizi, kad redzu kādu diskusiju par politiskiem konfliktiem. Tur iezīmējās viens konflikts, kas Latvijā bieži vien parādās diskusijās implicīti vai tiek pieminēts garāmejot, lai gan, man šķiet, vismaz teorētiski, nav izvērsti aplūkots (ja ir, būtu ļoti interesanti to redzēt), bet kas Rietumeiropā tiek aktīvi risināts teorijā un praksē. Šķiet, ka pastāv vispārējs konsenss, ka demokrātija ir kaut kas labs un vēlams, un galvenā tās problēma ir – kā panākt, lai demokrātija darbojas, kā to padarīt par realitāti. Tajā pašā laikā izvēles, kuras pieņemtas vai kuras varētu pieņemt demokrātiski, it īpaši pēdējā laikā Eiropā un ASV, daudzos rada sašutumu, jo šķiet, ka šādi lēmumi ir pretrunā ar demokrātiskas valsts vērtībām. Tajā pašā laikā pretoties šīm izvēlēm nozīmētu pretoties demokrātijai. Tāpēc rodas jautājums - kā tas iespējams? Šajā sakarā domāju par Šantalas Mufes darbu “Demokrātiskais paradokss”, kurā tieši izcelts tas, ka pastāv fundamentāls pārpratums par demokrātijas būtību (redzu, ka fragments no cita viņas darba ir bijis publicēts Punctum, tomēr neizskatās, ka tas raisījis kādu īpašu interesi, turklāt kā ievads viņas idejās tas, manuprāt, ir pārāk komplicēts). Mufe norāda, ka modernā demokrātija tiek saprasta kā idejiski nesaraujami saistīta ar noteiktām vērtībām, lai gan patiesībā demokrātijai šāda saistība nav nepieciešama. Modernajā demokrātijā demokrātiskais aspekts, kā suverenitāte, tautas vara, ir sajūgts ar liberālisma vērtībām, kā likuma vara, individuālā brīvība, cilvēktiesības un taisnīgums, tādējādi tā tiek izprasta kā liberāla demokrātija. Šī saikne nereti tiek uzskatīta par kaut ko pašsaprotamu, bet tā nebūt nav – demokrātijas un liberālisma idejas nāk no atšķirīgām tradīcijām, un to saistība ir konfliktu un kompromisu rezultāts. Politiski konflikti tiek neadekvāti saprasti tāpēc, ka tik bieži gan teorijā, gan praksē cilvēki uzskata, ka demokrātija un liberālisms ir nepieciešami saistīti, un ignorē, ka starp tiem patiesībā pastāv spriedze.

Demokrātija paredz nošķīrumu starp “mums” un “viņiem”, jo bez šī nošķīruma nav skaidrs, kas ir “demos”, savukārt liberālisms, kas saistīts ar taisnīguma un cilvēktiesību idejām (kuru izpratne arī mainās) paredz ierobežojumus tautas varai. Tāpēc starp demokrātiju un liberālismu vienmēr būs spriedze (tiktāl Mufe balstās Karla Šmita teorijā, vienīgi viņš domāja, ka starp tiem ir nepārvarama pretruna). Mufe tieši saka, ka nereti gan no liberāļu, gan demokrātu spektra puses notiek dažādi mēģinājumi liberālās demokrātijas principus interpretēt sev izdevīgākā veidā. Piemēram, interpretēt demokrātiju kā vērtīgu vienīgi kā līdzekli individuālo brīvību nodrošināšanai un liberālu institūciju uzturēšanai vai pieņemt, ka demokrātija pēc būtības ir liberāla, tāpēc tie demokrātiski pieņemtie lēmumi, kas nav liberāli, nav patiesi demokrātiski, un līdz ar to ir neleģitīmi. Vai arī, no otras puses, pasludināt liberālās institūcijas par elites varu, kas demokrātijai tikai traucē, un, cik iespējams, tiekties uz tiešo demokrātiju. Mufe norāda, ka pēdējā laika dominējošā tendence ir bijusi pilnībā identificēt demokrātiju ar valsts taisnīgumu un cilvēktiesības nodrošinošu funkciju. Tā rezultātā tautas pašnoteikšnanās aspekts atstāts novārtā, jo par svarīgāku uzskatīts likumiski nodrošināt noteiktu taisnīguma izpratni. Šī iemesla dēļ ir radies “demokrātijas deficīts” un pretestība, ar kuru izskaidrojams tas, ko sauc par “labējā populisma vilni” Eiropā un ASV, kas sola atjaunot demokrātiju. Mufe aizstāv liberālās demokrātijas ideju un viņas darbs pamatā ir domāts kā pretošanās līdzeklis labējam populismam, bet viņa arī apzinās, ka tas ir radies no demokrātijas būtības, tās principiālā konflikta ar liberālismu.

Teorijā liberālas demokrātijas problēmu ilustrē racionālā konsensa teorijas, kurām raksturīga demokrātijas reducēšana uz liberālismu. Tās pieņem, ka liberālisma vērtības vienmēr saskanēs ar tautas “racionālo gribu”, tāpēc tautas aktuālās vēlmes pašas par sevi nav pietiekami relevantas. Šī pozīcija savukārt tautā rada pretestību. Te galvenais ir tas, ka, pēc Mufes domām, nekāda tīri racionāla risinājuma politiskiem konfliktiem nav, un problēmas rodas no tā, ka tas parasti netiek atzīts – gan praksē, gan politikas teorijās, kas runā par “racionālu konsensu”. Mufe saka, ka konsensa teoriju trūkums ir tāds, ka tās ignorē “politiskā” specifiku. Tās pieņem, ka ir tauta, kurai ir daudzmaz harmoniski savietojamas vajadzības un intereses, un jautājums ir tikai tāds, kā tās racionāli, t.i., taisnīgi sakārtot. Bet šāds modelis ignorē to, ka politiski konflikti ir kaislību un varas attiecības, kuras nepakļaujas prasībai tikt sakārtotām harmoniskā balansā. Vienīgais veids, kā šo balansu panākt, ir izslēgt destabilizējošus elementus. Lai radītu “tautu” (demos), tā ir jānorobežo no pārējiem, un šī norobežošana notiek, tieši izslēdzot tos elementus, kurus būtu jāņem vērā, virzoties uz konsensu. Un otrādi, virzoties uz cilvēktiesībās un indivīda brīvībā balstītu konsensu, ir jāpārkāpj tās robežas, kuras ir nosacījums, lai būtu tauta, tādējādi tiek zaudēta demokrātijas nodrošinātā leģitimitāte. Tāpēc, pēc viņas domām, ir jāsamierinās, ka politiski konflikti ir varas attiecības, un labākais, uz ko var cerēt, ir vienmēr nestabils balanss, ko var panāk tikai ar pragmatiskām pārrunām, praksēm vai valodspēlēm, ar kurām nevar nonākt pie nevainojami taisnīga (= racionāla) risinājuma. Viena puse vienmēr kaut kādā mērā ņems virsroku ar spēku. Šis skatījums ir intuitīvi trāpīgs, tomēr frustrējošs tāpēc, ka vienlaikus var saprast konsensa teoriju radīto cerību, ka agrāk vai vēlāk tām izdosies atrisināt konfliktus, un arī to, ka šīs teorijas tomēr nedarbojas. Politiskos konfliktos nemitīgi notiek apelēšana pie racionalitātes un droši vien vismaz kādreiz arī patiesa vēlme nonākt pie visracionālākā risinājuma, bet nevar nepamanīt, ka šo procesu vienlaikus un pat precīzāk varētu aprakstīt kā mēģinājumu “izslēgt pretinieku, pašam paliekot neitrālam”. Mufe uzskata, ka, pat tad, ja teorijā izdotos neracionālo elementu izslēgt, dzīvē tas atgrieztos ar uzviju; viņas pozīcija gan kopumā ir tāda, ka racionāls konsenss ir konceptuāla neiespējamība, nevis principā laba ideja ar problemātiskām pielietojuma iespējām.

Ja izejam no pieņēmuma, ka galvenais ir demokrātija, tad varētu jau teikt, ka liberālismu var atmest, un Mufe arī norāda, ka ir teorijas, kas politiskus konfliktus skata kā pilnīgi utilitāras “mēs” pret “viņiem” cīņas. Bet viņai tas nav pieņemami, jo ir pietiekami skaidrs, ka neierobežota demokrātija rada ētisku problēmu. Turklāt rodas iespaids, ka viņas skatījumā demokrātijai liberālisms tomēr ir vajadzīgs, tomēr atšķirīgā veidā no tā, ko piedāvā konsensa teorijas. Risinājums te būtu turēt demokrātijas un liberālisma konfliktu balansā; tas, no kā modernajai demokrātijai būtu jāuzmanās, ir pabeigtība, “slēgums”, no kura draudiem nevar izvairīties neviena veida demokrātija. Mufe acīmredzot dislabansu šobrīd redz labējo partiju populismā, kas mēģina izslēgt liberālo elementu. Neskatoties uz kritiku, viņa tieši aizstāv liberālās demokrātijas ideju un mēģina atrast iespēju to nostiprināt, vienīgi bez maldīgā pieņēmuma, ka to iespējams paveikt racionāli un bez mazākās piespiedu varas palīdzības. Viņas risinājums ir tāds, ka kreisajām partijām vajag piesavināties līdzekli, kuru šobrīd saista ar labēju (šajā kontekstā pamatā neliberālu) pozīciju – populismu.
Mufe neuzskata, ka populisms viennozīmīgi būtu kaut kas nevēlams, t.i., demagoģija. Viņa, sekojot Laklau, to uzskata par neatņemamu politiskā elementu un apzīmē to kā “politiskā konstruēšanu”. Izmantot populismu šajā gadījumā nozīmē mēģināt panākt, lai tauta izdara liberālas izvēles, bet ne ar moralizēšanu, formāliem ierobežojumiem vai sarežģītu argumentu palīdzību, bet pareizi šo tautu “konstruējot”. Citiem vārdiem sakot, nevajag mēģināt ierobežot tautas varu lemt, vajag šo tautu radīt tādā veidā, lai tās izvēles būtu liberālas. Pirmā reakcija uz šo piedāvājumu varētu būt morāls pārmetums, ka Mufe atbalsta manipulēšanu ar masām (starp citu, viņa ar savām idejām arī aktīvi mēģina ietekmēt politiskos procesus, Francijas vēlēšanās viņa iesaistījās Melanšona kampaņā, Spānijā atbalstīja Podemos, Grieķijā – Syriza, Lielbritānijā - Korbinu), bet viņas skatījumā tauta un tās intereses nevienā gadījumā nav kaut kas dabisks, un tautas “konstruēšana” notiek vienmēr. Šajā risinājumā ir sava apķērība – viņa atzīst tautas pretenzijas uz varu un vienlaikus izņem no rokām neliberālajiem demokrātiem argumentu par no tautas atrautajām elitēm un moralizēšanu.

Tāpēc Mufi droši vien var pieskaitīt tiem, kuri par viņai nepieņemamā labējā populisma panākumiem daļēji atbildīgas uzskata kreiso kļūdas, kuras radījušas “demokrātijas deficītu”, un viņas mērķis ir pārformulēt kreiso ideoloģiju, lai tā būtu savienojama ar demokrātiju. Kreisa politika tiek pārformulēta tā, lai tā nevis ierobežotu demokrātiju ar moralizēšanu un iespējamām represijām, bet lai tā tieši apliecinātu demokrātiju pretstatā labējai politikai. Pēc Mufes domām, kreisa politika apliecina demokrātiju labāk tāpēc, ka veidā, kādā tā konstruē tautu, tā demokrātiju radikalizē (t.i, padziļina), savukārt labējā politika – ierobežo.

Man šķiet būtiski, ka Mufe identificē nepārdomātu pieņēmumu par liberālisma un demokrātijas attiecībām un analizē iespējamu konfliktu starp tiem, jo gandrīz nemitīgi manu, ka diskusijās par politiku kā pamatpremisa figurē kāds implicīts pieņēmums par šīm attiecībām. Tomēr, lai gan saprotu iemeslus, kāpēc racionālā konsensa teorijas izraisa iebildumus, man ir grūti pieņemt, ka politiski konflikti būtu reducējami uz varas attiecībām tādā mērā, kā tas parādās no Mufes skatpunkta. Man rodas aizdomas, ka, pieņemot šo pozīciju, tiek pārāk diskreditēta jebkāda normativitāte. Bez adekvāta ētiskā balsta arguments par labu kreisajam populismam labējā populisma vietā (jo tas ir “populisms, kas paplašina demokrātiju”) nepārliecina. Kā politisks manevrs viņas risinājums varbūt arī ir apķērīgs, bet “tautas konstruēšana” man izskatās pēc pasākuma, kuram pašam būtu nepieciešams ētisks izvērtējums. Tomēr arī te vērtīgais aspekts ir tāds, ka viņas teiktais vedina domāt par to, kā saprast un vērtēt populismu vispār, nevis tikai specifiski labējo vai kreiso populismu. Mufe gan neignorē ētikas jautājumu, bet izskatās, ka viņa ētikai galvenokārt pievēršas tādā ziņā, ka norāda uz pastāvošo ētikas teoriju neadekvātumu politisku jautājumu risinājumā, jo tās ignorē varmācības neizskaužamību. Ir skaidrs, ka viņa kreisu politiku uzskata par ētiskāku nekā labēju, tomēr, kādā ētikas teorijā šis vērtējums balstās, paliek neskaidrs. Man, jāatzīst, nav līdz galam saprotams, kā tieši viņa izprot liberālisma/demokrātijas jēdzienu pāra attiecības ar labēju/kreisu politiku. Raksturojot demokrātijas un liberālisma konfliktu, Mufe īpaši pievēršas ekonomikas tēmām, un, kritizējot liberālismu kā demokrātijas draudu, konkrēti kritizē galvenokārt neoliberālisma ekonomiku. Šķiet, ka ar kreisu politiku, kas, pēc viņas domām, arī ir saskanīga ar vēlamo demokrātijas formu, tiek izprasts tieši liberālisms bez neoliberālisma ekonomikas. Tomēr šķiet, ka pieteiktais demokrātijas un liberālisma konflikts ir ievērojami plašāks par ekonomisku konfliktu. Lai gan Mufes variants manī rada pretestību, tomēr šķiet, ka šā brīža politisko konfliktu kontekstā viņas idejas ir vērā ņemamas un būtu diskutējamas.


(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]gnidrologs
2017-12-08 02:07 (saite)
"Pēc Mufes domām, kreisa politika apliecina demokrātiju labāk tāpēc, ka veidā, kādā tā konstruē tautu, tā demokrātiju radikalizē (t.i, padziļina), savukārt labējā politika – ierobežo."

Demokrātija ir samērā bināra lieta. To nevar "radikalizēt", var vienīgi mainīt pārstāvniecības formas no abstraktākām līdz tiešākām (piemēram, plebiscīts). Visa tā retorika par "tautas konstruēšanu" ir smalks eifēmisms smadzeņu skalošanai parastajai, kas ir neizbēgams kreisās politikas atribūts. "Labējais populisms" šī brīža kontekstā nav nekas vairāk kā kreiso (kuri ir dominējošā lomā) mēģinājums dehumanizēt/diskreditēt nacionālistu backlashu pret kreisi populistisko globālismu, kas pēdējos gados ar vien vairāk gravitē kārtējā totalitārisma virzienā. Demokrātiju var ierobežot ar jebkuras ideoloģiskas doktrīnas palīdzību, bet šobrīd šāda veida ierobežojumu iniciatīvas pārsvarā nāk tieši no kreisā spārna. Tas, kas noticis dažviet Eiropā un ASV ir vien mēģinājums to apturēt, tātad tieši pretēji, pro-demokrātiska kustība. protams, tas nenozīmē, ka arī tajā nepastāv analoģiski riski. Svērtenis šupojas.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]tode_ti
2017-12-08 19:41 (saite)
Mufe jau tieši atzīst to, ka labējais populisms ir leģitīma demokrātijas izpausme un ka kreisās kustības ir pārāk mēģinājušas ierobežot demokrātiju. Runājot par tautas konstruēšanu, viņa balstās Šmita idejā, ka, lai būtu tauta, ir nepieciešams izdarīt nošķīrumu starp "mums" un "viņiem". Konstruēšana te nozīmē to, ka šī robeža nav nekas iepriekšdots, un ka to var novilkt dažādos veidos. Pārsteidzošā kārtā, ja tic Mufei, pat Šmits, par kuru daudz labējāks nevar kļūt, pieļāva, ka šīs robežas var novilkt dažādos veidos, galvenais, lai rezultātā būtu homogēna grupa.
Bet Šmita teorija izslēdz jebkādu tautas neviendabību, un te parādās ētiska problēma (iespējams, ka Mufe arī domā, ka demokrātijai kaut kādā ziņā zūd jēga, ja tā ir iespējama, vienīgi izslēdzot pilnīgi jebkādu konfliktu iespējas). Tāpēc Mufe mēģina atrast veidu, kā saglabāt demokrātijas saistību ar liberālismu, kurš tieši pieļauj dažādību, bet tādā veidā, lai liberālisms nekļūtu pārāk represīvs. Ar radikālu demokrātiju viņa domā tādu demokrātiju, kurā tautai nav jābūt pilnīgi viendabīgai, tāpēc tā būtu plašāka. Var saprast domu, kāpēc viņa uzskata, ka šāda demokrātija būtu kaut kādā ziņā pilnīgāka - šajā gadījumā būtu neviendabīga tauta, kas tomēr spēj funkcionēt demokrātiski ar visām grupu atšķirībām, nevis vienkārši izslēdzot jebkuru, kas neiederas. Un tādu demokrātiju var radīt, vienīgi pieņemot, ka konflikti vienmēr būs, un tiem nav nekāda nevainojami taisnīga, racionāla risinājuma.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]gnidrologs
2017-12-08 20:06 (saite)
Īpaši piekrītu pēdējam teikumam. Problēmas parasti rada idejas par utopiju, kurā visas nozīmīgās problēmas, jo īpaši konflikti, ir atrisinātas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]krishjaanis2
2017-12-21 03:14 (saite)
Ko nozīmē, ka par Šmitu labējāk nevar būt? On all accounts, viņš tieši gribēja saglabāt Veimāras sistēmu, to aizstāvot no ekstrēmistiem abos flangos.
Tavā/Mufes argumentā izšķirošais ir par to, ko darīt ar plurālismu, ko Šmits dažbrīd kritizē. Mufe saka - plurālisma radīta spriedze ir ok, tā ir politika, un es neredzu, kā Šmits tam iebilstu. Tikai, man šķiet, atšķirība ir tajā, ka Mufe pilsonisko sabiedrību=plurālismu kaut kādā ziņā vienādo ar "valsti" jeb politisko (kas ir tipiski kopš Marksa), savukārt Šmitam abi divas pilnīgi dažādas un nošķirtas kategorijas, un Šmitam, manuprāt, būs vairāk gadījumu, kad viņš pieļaus plurālisma apcirpšanu, ierobežošanu par labu politiskajam - domāju, ka Mufei tas nebūtu pieļaujams.

Īstenībā Šmita nojaušamais arguments daudzviet ir, ka plurālisms k ā neierobežots plurālisms nevar kļūt par stabilas politiskās sistēmas pamatu, jo dažādās grupas vienmēr centīsies uzurpēt valsts aparātu savās interesēs, kas ir toksiski apstākļos, kad pilsoniskās sabiedrības ietvaros ir grupas, kopienas ar savstarpēji nesalāgojamām, pat antagonistiskām ievirzēm. Tāpēc savās konstitucionālisma teorijās viņš vienmēr saka, ka politiskā kārtība (kuras pamatdokuments ir konstitūcija) vienmēr nepieciešami balstīsies kaut kādā zem valsts lietussarga nonākušo grupu homogenitātē, kopīgās interesēs vai vērtībās, un tas savā ziņā arī kalpo par konstitucionālās iekārtas garantu. (īstenībā viņš grib teikt, ka nav tādu brīnumu kā vērtībneitrālu, neimplicītu, bezpremisu konstitūciju).

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]tode_ti
2017-12-30 15:06 (saite)
Šmits tomēr nepārprotami attaisnoja nacistiskā režīma iedibināšanu, tostarp Hitlera antikonstitucionālo (ko ar zināmu izveicību viņam izdevās interpretēt kā konstitucionālu) izrēķināšanos ar politiskajiem pretiniekiem. Kas gan nenozīmē, ka viņa teoriju, kas ietekmējusi visdažādāko politisko spektru domātājus, varētu reducēt uz viņa angažētību, lai gan saistība šajā gadījumā ir visai uzkrītoša.

Man radies iespaids, ka Šmita valsts un pilsoniskās sabiedrības nošķīruma būtība ir tāda, ka pilsoniskā sabiedrība nevar aizstāt valsti, jo tai nepiemīt valsts specifiski politiskā iedaba. Pilsonisko sabiedrību viņš identificē ar jebkuru ne tīri politisko jomu – kā ētika, reliģija, ekonomika (vai vispārīgi – kultūra). Kāda ekonomiska, ētiska vai reliģiska kopiena pati par sevi nav politiska, tā tāda kļūst tad, kad ekonomiskais/ētiskais/reliģiskais utt. kļūst par līdzekli politiskā drauga/ienaidnieka nošķīruma izdarīšanai. Jo, jā, kamēr šis nošķīrums nav izdarīts, ir tikai plurālisms un piederība dažādām kopienām, ar ko nepietiek, lai radītu politisku vienību. Viņš saka, ka šīs lietas nevajag jaukt tādā ziņā, ka nevajag dzīvot ilūzijā, ka valsts var iztikt bez politikas, t.i., bez nošķīruma akta. Un šajā ziņā Mufe viņam piekrīt – viņa tieši novērtē to, kā Šmits ir noformulējis, kas ir ‘politiskais’.
Vai Mufe identificē valsti un pilsonisko sabiedrību – grūti pateikt, viņa pati izvairās no pilsoniskās sabiedrības jēdziena, bet, ja to saprot vienīgi kā indivīdu sfēru ar dažādām interesēm, tad viņa to tomēr neidentificē ar valsti tādā ziņā, ka uzskatītu, ka vienīgais valsts uzdevums ir palīdzēt pēc iespējas pilnīgāk visiem realizēt šīs intereses, jo, kā jau saka Šmits, rezultāts būs vieni vienīgi konflikti bez stabilitātes, un nekāda politiskā kopiena te nevar izveidoties. Viņa daļēji pievienojas Šmita liberālisma kritikai par to, ka tas mēģina depolitizēt politisko arī, piemēram, pieņemot, ka valsts pamats var būt tīri ētiskas nostādnes (kā cilvēktiesības, taisnīgums), jo arī tās nevar būt par pamatu politiskai kopienai.
Viņa tieši piekrīt Šmitam, ka nevajag pieņemt ilūziju, ka no politiskā var atbrīvoties, aizvietojot to ar kaut ko citu. Un viņa piekrīt, ka ‘politiskā’ neatņemama sastāvdaļa ir antagonisms. Atšķirība no Šmita ir tajā, ka viņa domā, ka šis antagonisms ir pieļaujams politiskās kopienas iekšienē, tam nav jābūt tikai ar ārējām grupām. Šmitam tas nav iedomājams, jo viņam politiskā kopiena rodas nošķīruma draugi/ienaidnieki rezultātā, bet Mufe grib svešo elementu, ko Šmits sauc par “ienaidnieku”, aizstāt ar “pretinieku”, lai izslēgtu “ienaidnieka” variantā pastāvīgi klātesošos iznīcināšanas (tostarp fiziskās iznīcināšanas) draudus. Šādu izmaiņu rezultātā svešajam nav nepieciešami jābūt pilnībā izslēgtam, t.i., konflikts var norisināties arī politiskās kopienas iekšienē, ne vien ar ārējiem pretiniekiem.
Mufe gan arī neaizstāv neierobežotu plurālismu tieši Šmita argumentu dēļ, viņa to pieļauj tādā mērā, kādā tas ir savienojams ar liberālas demokrātijas pastāvēšanu. Viņa piekrīt, ka ir jābūt kaut kādam konsensam par ētiski-politiskiem principiem un vērtībām. Piemēram, ir jābūt kopīgām pamatinstitūcijām, un atsevišķām grupām vienā valstī nedrīkst būt atšķirīgas tiesiskās sistēmas. Plurālisms ir pieļaujams un vēlams tādā ziņā, ka ir iespējamas dažādas šo vērtību un institūciju interpretācijas. Kas, iespējams, maz ko atrisina, jo tieši šajā aspektā jau plurālisms kļūst īsti problemātisks, bet viņa jau arī nesaka, ka ir iespējams risinājums, kas nodrošinātu pilnīgu stabilitāti. Īsumā robeža būtu tāda, lai valsts varētu pastāvēt kā liberāla demokrātija – lai plurālisms nenovestu pie demokrātijas deficīta un netiktu pazaudēta varas leģitimitāte, un tajā pašā laikā lai demokrātiski pieņemtie lēmumi neizslēgtu neproporcionāli daudz atšķirību. Lai kā arī vilktu šo robežu, viņa domā, ka demokrātijā ir iespējams daudz lielāks plurālisms, nekā to pieļautu Šmits un arī nekā tajās reāli bieži vien tiek pieļauts.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]krishjaanis2
2017-12-08 09:48 (saite)
Mufe to ideju paņem no Karla Šmita, kurš jau Veimāras Vācijā saka, ka demokrātija un liberālisms ar laiku kļūst savstarpēji iznīcinoši.

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]tode_ti
2017-12-08 18:35 (saite)
Jā, es jau rakstu, ka tiktāl Mufe seko Šmita teorijai, bet viņa, atšķirībā no Šmita, domā, ka starp demokrātiju un liberālismu ir spriedze, bet ka tiem nav jābūt vienam otru izslēdzošiem. Mufi tieši padara interesantu tas, kā, balstoties Šmita idejās, var nonākt pie kaut kā pilnīgi citādāka nekā viņa pozīcija.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?