Hedera helix L. ([info]hedera) rakstīja,
@ 2020-11-21 22:16:00

Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend!  Next Entry
Es esmu diezgan sajūsmā par to, ka jaunais Star Trek: Discovery arī šajā sezonā turpina "apvērsuma" pieeju, pārskatot visas šīs milzīgās un sazarotās sci-fi sistēmas paradigmas. Ja pirmajā sezonā tika pārskatīta ideja par Federācijas pašpieņemto pārliecību par savas karadarbības taisnīgumu pēc noklusējuma*, tad tagad 3. sezonā pa īstam paņēmuši drūmu tēmu - šī utopiskā Federācijas pasaule ar savu kārtību, mieru un taisnīgumu nemaz nav mūžīga, un kaut kad tai pienāk beigas, kam seko "tumšie laiki".

Bet tāds nu Star Trek ir bijis jau kopš 60.tajiem - ārkārtīgi jutīgs pret aktuālajiem un sāpīgajiem jautājumiem attiecīgā laika sabiedrībā.

*Ok, taisnības labad jāpiebilst, ka jau DS9 sērijās šī tēma nedaudz iezīmējās, bet ne tik daudz kā sezonas centrālā tēma, kā tas ir ar Discovery pirmo sezonu.


(Ierakstīt jaunu komentāru)


[info]mindbound
2020-11-21 23:13 (saite)
Jāteic, ka vienīgais stārtreks, ko esmu varējis skatīties bez pastāvīga "cringe" (lai kā tas arī netulkotos), ir Voyager (un arī lielā mērā tādēļ, ka kapteines Džeinevejas gatavība izjaukt zemi un debesis normālas kafijas krūzes dēļ ir tik labi saprotama).

(Atbildēt uz šo) (Diskusija)


[info]ctulhu
2020-11-21 23:30 (saite)
Pikāra sērijas jau nu arī nav sliktas un es brīnos kā tu ekspansu nepareklamēji :D

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mindbound
2020-11-21 23:33 (saite)
Teiksim tā, pats Pikārs nav slikts, kamēr sērijas... viena otra nenoliedzami ir skatāma, piekrītu, bet priekš manis tur ir par daudz feispalmojamu vietu un lietu.

Un jā, bērni, noteikti skatieties The Expanse, tas jums uzaudzēs spalvas uz rokām un brāķa ķiveru radītus apdegumus uz kakla.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2020-11-21 23:39 (saite)
nēnu labi nevajag jau stārtreku skatīties kā eksaktu zinātnisku paredzējumu, piemēram `` beamošanās`` diezvai šitā sanāks utt.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mindbound
2020-11-21 23:42 (saite)
Nez', man, teiksim, nav šādu iebildumu pret, teiksim, Star Wars, kas ir tīrs fantasy ar plānu, caurspīdīgu un tīri estētiska rakstura sci-fi lakas kārtiņu. Mani kaut kas nedaudz kaitina tieši Star Trek un tam līdzīgo izstrādājumu atrašanās vieta uz zinātniskās fantastikas Mosa skalas.

Well, tas un personīgas antipātijas pret Star Trek utopijas vīzijām.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2020-11-21 23:45 (saite)
Pag kas tieši stārtrekā ( viņi ir daudz un dažādi bet in general) ir nekārtībā ar vīziju?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mindbound
2020-11-21 23:53 (saite)
Esam taču runājuši par to, ko es domāju par Rodenberija rožaino (gan vārda parastajā pārnestajā, gan politiski pārnestajā nozīmē) redzējumu uz nākotnes sabiedrību. Ja, kā raksta OP, jaunākais seriāls uz to skatās ar ne tik lielu suņa sajūsmu, tad varbūt pat apsvēršu to paskatīties.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2020-11-21 23:57 (saite)
Starpcitu kāreiz vienā no Pikāra sērijām bija tāda ``ļoti gaiša`` sabiedrība kā no ļeņiniskajām utopijām, nu tur izrādījās ne tik jauki kad iedziļinājās, tas bija vēl no vecajām kad Rodenberijs bija dzīvs

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mindbound
2020-11-21 23:59 (saite)
Nu protams, ka vienīgā sabiedrība, kas ir un paliek jauka arī tad, kad iedziļinās, ir Federācija. :D Es viens D'Artanjans utt. Būs jāpalasa konspekti OP iereklamētajam, Star Trek gadījumā spoileri mani pārāk neuztrauc.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2020-11-22 00:03 (saite)
Problēma ir tā ka [nu vismaz tajos stārtrekos ko esmu redzējis] federācija ir uzzīmēta ļoti vispārīgi kā kaut kas labs un stabils kas tur ir, vot ar šito expanse ir labāka ka tur politika parādīta vairāk un no iekšpuses

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mindbound
2020-11-22 00:10 (saite)
Arī taisnība, vismaz agrīnajos stārtrekos ļoti daudz kas no tā, kas dzīvē (vai reālistiskākā stāstā) būtu sarežģīts un detalizēts, tiek paslaucīts zem galda.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2020-11-22 00:14 (saite)
Nu jā viņi cenšas būt stāsti par kādu interesantu zinātnisku/ filozofisku problēmu un no tā neizbēgami drusku cieš kompleksā pieeja - no otras puses citādi būtu stārtreks 24/7

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]hedera
2020-11-22 01:20 (saite)
Nu jā, šī iemesla dēļ mani tas oriģinālais Rodenberija rožainais skatījums nekaitina, jo konkrēti par Star Trek man vairāk interesē tās tēmas, kas tiek risinātas caur iedomātu atšķirīgu kultūru kontaktu.

Starp citu, no šodienas skatupunkta es uz to arī varu palūkoties ar apvērsumu: tak stāsts ir par ļoti nelielu un ļoti izredzētu grupiņu, kas dodas zinātniski motivētās izpētes ekspedīcijās, tad nu kāds tur brīnums, ka viņiem tik rožains skatījums uz savu Federāciju.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2020-11-22 15:59 (saite)
No otras puses - federācija kura sūta tādas ekspedīcijas ir sakarīgs veidojums.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]hedera
2020-11-22 00:06 (saite)
Section 31, piemēram?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mindbound
2020-11-22 00:08 (saite)
Fair point, biju par šiem pilnīgi aizmirsis. No otras puses, DS9 ir vēlīns stārtreks, kas sāk nebaidīties uz lietām paskatīties ārpus Rodenberija laiku kanona.

No trešās puses, man vienkārši nepatīk utopijas. :D

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]hedera
2020-11-22 00:11 (saite)
Jā, tas ir jau krietni pēc Rodenberija, tas gan.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]ctulhu
2020-11-22 00:12 (saite)
Dažas saprātīgi izvēlētas utopijas var pārvērst ne-utopijās ar realizēšanas metodi :D

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mindbound
2020-11-22 00:14 (saite)
Pilnīgi visas utopijas var pārvērst antiutopijās ar realizēšanas metodi. :D No ideāla ar plusa zīmi līdz ideālam ar mīnusa zīmi ceļš ir daudz īsāks, kā no jebkāda ideāla līdz garlaicīgai, bet kompetentai ikdienai.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2020-11-22 00:15 (saite)
Nu jā tuvināti [reālistiski] īstenota utopija jau tās iedzīvotājiem izskatīsies pēc ciešamas ikdienas, ja nebūs pieļauts pārāk daudz kļūdu

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]honeybee
2020-11-22 11:55 (saite)
Varētu un vajadzētu parunāt arī par Rodenberija oriģinālajiem priekšstatiem par to, kādiem jābūt varoņiem. Jo īpaši varonēm. *drusk pavemj*

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]hedera
2020-11-22 12:27 (saite)
Ō, pavisam noteikti, no mūsdienu skatupunkta tur ir daudz, par ko drusku pavemt. Taču 60.to gadu ASV kontekstā seriāls bija progressive AF. Melnādaina sieviete komandiera lomā, amerikāņi vienā komandā ar krievu un "generic aziātu", sērijās risinātās tēmas. Varbūt panaiva, bet neslēpta kritika par seksismu un rasismu tā laika sabiedrībā.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]honeybee
2020-11-22 13:20 (saite)
par to es vispār nestrīdos :). Tur taču ir normāli nosegtas arī LGBT+ tēmas, poly attiecības un kas tik vēl ne, un vispār ST ir viens no maniem mīļākajiem seriāliem par tēmu "kā runāt par sociāliem išūziem", bet ne obligāti par tēmu "kā mums tagad pareizi iekārtot pasauli", if that makes sense?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]hedera
2020-11-22 13:31 (saite)
Makes perfect sense to me, es uz Star Trek skatos tieši tāpat. Protams, tur ir arī lielos vilcienos idejas par to, ka varbūt būtu baigi forši iekārtot tādu pasauli, kur neskaitāmas sabiedrības un atšķirīgas kultūras miermīlīgi sadarbojas, un kur tādas lietas kā nabadzība, bads un slimības tiek izskaustas ar tehnoloģiju palīdzību, kur nepieciešamie resursi tiek vienlīdzīgi sadalīti visiem, utml. Bet Federācijas utopija un tās tehniskā izpildījuma detaļas patiešām man nešķiet centrālais Star Trek seriālos, tas drīzāk ir fons, uz kura tiek risinātas citas tēmas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]ctulhu
2020-11-21 23:40 (saite)
par apdegumiem sapratu bet spalvas uz rokām?

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mindbound
2020-11-21 23:44 (saite)
Padarīs par kārtīgu kosmosa veterānu, kas nosvīdušo pieri noslauka, paceļot ķiveres stiklu un ierauj to pašu, ar ko ateļļo motoru rotējošās daļas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2020-11-21 23:47 (saite)
eļļas spirtā mēdz nešķīst, etanols ir pārāk polārs

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mindbound
2020-11-22 00:05 (saite)
Vismaz augu eļļas un vismaz uzkarsējot šķīst: https://link.springer.com/article/10.1007/BF02540248

Minerāleļļas nešķīst, taisnība: https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2019/ra/c9ra04220b

Nāksies mūsu hipotētiskajam kosmosa veterānam atsaukties uz savu spirtu kaut kā citādi.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]hedera
2020-11-21 23:48 (saite)
Kad sāksies jaunā sezona, tad pareklamēšu arī The Expanse. :D Bet jā, to arī gaidu ar nepacietību.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]ctulhu
2020-11-21 23:50 (saite)
noskatījos iepriekšējās, patīkami ka tas ir ļoti korekts hard scifi, + atainota politika

[ nu vienīgi elektronisko ierīču attēlojums griež acīs bet labi piedosim]

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]hedera
2020-11-21 23:47 (saite)
Vai nav tā, ka "cringe" ir saistīts ar to, ka skatījies ar mūsdienu skatītāja acīm seriālus, kuri uzņemti pirms krietna laika?

Voyager un DS9 man abi dala pirmo vietu, starp citu. DS9 labākās sezonas manuprāt ir tās, kurās sākas kontakts ar "The Dominion", kas ar laiku izaug līdz abpusēji smagai un ieilgušai karadarbībai. Man bija žēl, ka DS9 ietvaros vairāk neattīstīja sižeta virzienu par dumpinieku kustību The Maquis (tas bija viens no virzieniem par Federācijas pašpieņemto pārliecību). Bet Voyager jau arī situāciju ar The Maquis principā atrisināja pirmajā sezonā, un pēc tam visi bija viena laimīga komanda. :)

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais) (Diskusija)


[info]mindbound
2020-11-21 23:55 (saite)
Tas tā pilnīgi noteikti varētu būt.

Par the Maquis piekrītu, tur bija potenciāls vismaz vienam otram interesantam blakus-stāstam no atšķirīgas perspektīvas.

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


[info]honeybee
2020-11-22 11:56 (saite)
+

(Atbildēt uz šo) (Iepriekšējais)


Neesi iežurnalējies. Iežurnalēties?