making sense - [ieraksti | vēsture | ko es lasu | par mani]
gedymin

[   par mani   ]
[   arhīvs   ]

[28. Jun 2015|12:08]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Gnidrologs par programmēšanas mācīšanu sākumskolā:
> Neredzu pamata pamatskolām fokusēties uz kādu konkrētu šauri specializētu profesionāļu sagatavošanu.
> Tēmas saskatīju divas. Pirmā ir klasiskais ''aijajaijai mums ir pārāk maz sieviešu un minoritāšu iekš profesijas x, tāpēc par katru cenu jādara tā, lai arī te būtu perfekts egalitārisms. Point denied.

Varbūt tagad lietas ir mainījušās, bet laikā pirms 10 gadiem liela daļa programmētāju nāca no tādas vides, ka jau bērnībā viņiem mājās ir bijis ZX spectrum un tamlīdzīgas lietas. Piekritīsiet, ka ZX spectrum esamības fakts vecāku īpašumā un profesionālais talants ir divas atšķirīgas lietas. Korelācija starp tām man liekas aizdomīga lieta, kas signalizē potenciālu problēmu. Tāda korelācija izskatās kontigenta, nejauša, nevis loģiski nepieciešama, līdz ar to no tās būtu vēlams tikt vaļā. Ņemot vērā, ka tikai uz tehnisko profesiju vecākiem var paļauties, ka viņi paši motivēs savus bērnus ķimerēties ar tehniku, par citiem vajag parūpēties skolai.

Ieguvums ir brīva iespēja katram izvēlēties profesiju neatkarīgi no dzimuma, tautības, un vecāku sociālās klases. Man īpaši patīk ka, tas ir morāli robusts ieguvums, jo dod pozitīvu rezultātu gan no utilitārisma, gan no cilvēktiesību viedokļa, tātad ir labs neatkarīgi no ļoti dažādiem skatpunktiem (tā ir mana pēdējā laika atklāsme, kā izvairīties no morāles kļūdām - ņemt un izvērtēt rīcību no vairāku konfliktējošu teoriju skatpunkta). Var teikt, ka iegūst gan sabiedrība kopumā, jo citādi talanti paliek neizmantoti tikai tāpēc, ka viņu dzimums vai citas īpašības nav "atbilstošās", gan arī pats cilvēks, jo: izvēlei ar vairāk brīvības pakāpēm + lielākas iespējas pašrealizācijai pēc tam.
saiteatstāt nospiedumu

Comments:
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:28. Jūnijs 2015 - 14:21
(Link)
Šobrīd pirmajā teikumā minētais vairs nav aktuāls. Gandrīz katram mājās ir dators.

Otro rindkopu es nesapratu. Un tu tā arī neatbildēji par kurikulluma modifikāciju. Ko tad iesaki mest laukā, lai aizvietotu to ar programmēšanu? Vai domā, ka pievienot vēl 4-6 stundas nedēļā jau esošajām ir tik vienkārši izdarāms?

Trešais moments: kāpēc tu vispār domā, ka visiem ir interese uzkodēšanu? ''Ķimerēties'' es iemācījos pats, lietošanas procesā, bet man ne prātā nenāktu nodarboties ar programmēšanu, pat, ja skolā būtu obligātā kārtā apgūti pamati.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:28. Jūnijs 2015 - 14:41
(Link)
Netehniski vecāki nemācīs bērnus "ķimerēties". tas ir, taisīt aplikācijas, robotus vai smart home sistēmas.

Un vispār, iespējams, ka drīz vien atkal dators vairs nebūs katrā mājā, būs tikai vendor locked in planšetes un smartfoni.
From:[info]unpy
Date:28. Jūnijs 2015 - 15:01
(Link)
Vecāku spēja un, galvenais, vēlme kaut ko saviem bērniem mācīt ir stipri pārvērtēta.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:28. Jūnijs 2015 - 19:11
(Link)
Bērni ar interesi attiecīgajā jomā parasti paši spēj gaužām labi iemācīties darīt interesantas lietas, ja viņiem dot tādu iespēju.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:28. Jūnijs 2015 - 18:11
(Link)
Man vecāki nemācīja ķimerēties, es pats to darīju. Kā ar datoru tā citām utīlitām, kuras lietoju. Man pašam savam tēvam nācās vēlāk daudz ko mācīt par datorlietām.
Vecāki vispār tādas lietas maz ietekmē. Atkarīgs no cilvēka personības tipa. Ir cilvēki, kas nezina kurā caurumā benzīns jālej un ir tādi, kas paši remontē savu auto. Praktiskumu un aizrautību kādā jomā nevar tā vienkārši ''iemācīt'', analoģiski ar tieksmi/talantu uz mākslām etc.

Un kāpēc tev šķiet, ka visiem vajadzētu taisīt aplikācijas un robotus? Tie, kam tas patīk to jau sen dara bez jebkāda ārēja stimula, tie, kam nē - to nekad nedarīs ar vai bez tā.

Par otro punktu - atkal nesaprotu. No kurienes tāda ideja?
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:28. Jūnijs 2015 - 19:10
(Link)
Nu nu. Iemācīties darboties ar datoru kā lietotājam un kodēt nav viens un tas pats. Runājot par mikrokontrolieriem un tamlīdzīgām lietām, kā vispār var iemācīties to kodēšanu, ja nav pieejas dzelzim? Var jau lietot emulatorus, bet tas padara gala rezultātu dzīvē neapskatāmu un priekš sīča tāpēc garlaicīgu.

Ideja ir tikpat utopiska kā tas, var var iemācīties spēlēt klavieres, ja tādu nav ne mājās, ne arī pastāv mūzikas skola. Visādi Mocarti, Bēthoveni un Bahi ir uzauguši profesionālu mūziķu ģimenēs. Nez kāpēc cilvēkiem no ielas kaut kā par tādiem komponistiem īpaši bieži nekļūst.

Neviens te nerunā par to, ka visiem būtu jābūt profesionāliem koderiem. tas ir kaut kas cits: ja kādam ir talants, tad viņam jādod iespēja.

Par otro, PC jau tagad tiek pārdoti mazākā skaitā nekā planšetes. Paskaties jebkurā IT bodītē. Tēze ir tāda, ka "parastajam cilvēkam" dators nav vajadzīgs.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:28. Jūnijs 2015 - 20:10
(Link)
''Neviens te nerunā par to, ka visiem būtu jābūt profesionāliem koderiem. tas ir kaut kas cits: ja kādam ir talants, tad viņam jādod iespēja.''

Pašreizējā izglītības sistēma nedod šādu iespēju?
Nevienam neienāk prātā, ka klavierstundas būtu jāievieš kā mācību priekšmets pamatskolā, jo kādam ir talants klavierspēlē. Kāpēc kodēšanai būtu jāievieš speciāls izņēmums?

''Par otro, PC jau tagad tiek pārdoti mazākā skaitā nekā planšetes. Paskaties jebkurā IT bodītē. Tēze ir tāda, ka "parastajam cilvēkam" dators nav vajadzīgs.''

Tā ir daļa no vispārējā ''dumbing down'' trenda, kas skar mūsu sabiedrību ne vienā vien jomā. Rietumu kultūra kļūst stulbāka ar katru dekādi. Pat tik profānā sfērā kā datorspēles var labi redzēt t.s. kazualizāciju. Salīdzini spēles pirms 20 gadiem un pašreizējās. Pēdējās liekas taisītas ar domu, lai tās spētu sekmīgi pieveikt pat 10 gadīgi dauņi ar amputētām rokām. Instant gratification un low effort, high reward kultūra + PC šīza, tas viss iet roku rokā.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:28. Jūnijs 2015 - 21:39
(Link)
Mūziku skolā māca. Bez tam ir pēcstundu mūzikas skolas, kuras ļoti daudzi vecāki izmanto.

Ja tas vispār ir relevanti šai diskusijai, tad mācīt skillus, nevis likt iekalt faktus drīzāk ir rīcība pret dumbing down trendu. Principā dumbing down rodas no patērētāja tipa domāšanas.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:29. Jūnijs 2015 - 00:18
(Link)
Ja to ievieš kā pēc skolas pulciņus, tad, protams, tikai ieguvums visiem.

Es nekur neteicu, ka skillu mācīšana ir dambing daun. Dambings notiek lielā mērā tieši pateicoties tehnoloģiju attīstībai un to strīmlainošanai. Salīdzini vajadzīgās iemaņas, lai strādātu DOS vidē un Windows 8. Datori vairs nav nišas produkts, kurus spēj lietot tikai nērdi un pēc ķimerēšanās vairs nav tādas vajadzības kā senāk, kad pat draiveru uzstādīšana bija smags darbs. Konsūmerisms, protams, arī, bet tas bijis faktors jau n-tās demsitgades.
[User Picture]
From:[info]pirx
Date:28. Jūnijs 2015 - 23:32
(Link)
Plus PC ir krietni pieaudzis "dzīves laiks", t.i., cik ilgi tas ir lietojams lielākajai daļai ikdienas uzdevumu (spēles neapskatīsim), līdz ar to vajadzība to "upgreidot" ir daudz mazāk, sekojoši pārdošanas apjomi arī ir mazāki. A planšetes joprojām ir sūds un visu laiku gaidi nākošo paaudzi, kas varbūt +/- normāli būs spējīga strādāt, tāpēc arī izķer kā karstus pīrādziņus.
From:[info]nure
Date:28. Jūnijs 2015 - 14:49
(Link)
Ui, par šo man ir daudz ko teikt!
Mans tētis saka , ka visas jaunās lietas sākumā ir māksla, tad zinātne un beigās amatniecība. Mēs šobrīd esam iestrēguši kaut kur starp zinātni un amatniecību. Redzēsim kā ies tālāk. Es neesmu tik gudra kā mans tētis vai brālis, līdz ar to varu tikai strādāt ar esošām sistēmām, bet es ticu, ka viņi var. Tētis nedrīksēja izbraukt no PSRS tāpēc...
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:28. Jūnijs 2015 - 19:15
(Link)
Kāpēc nevarēja izbraukt?