making sense - [ieraksti | vēsture | ko es lasu | par mani]
gedymin

[   par mani   ]
[   arhīvs   ]

[18. Mar 2012|13:04]
Previous Entry Add to Memories Tell A Friend Next Entry
Iejūsmināts, fanātisks patriotisms nav savienojams ar patiesu inteliģenci, jo dievināt kādu konkrētu vietu un laiku visvieglāk ir tad, ja trūkst apjēgas par citām vietām un laikiem, jeb zināšanu par pasauli un vēsturi.
saiteatstāt nospiedumu

Comments:
[User Picture]
From:[info]tethys_
Date:18. Marts 2012 - 13:43
(Link)
Smuki teikts.
From:[info]neanderthalis
Date:18. Marts 2012 - 13:43
(Link)
Vajadzētu gan vispirms tā skaisti nodefinēt šo "patiesās inteliģences" jēdzienu.
[User Picture]
From:[info]indulgence
Date:20. Marts 2012 - 15:00
(Link)
Sākotnēji, XIX-XX gs. Krievijas impērijā apzīmējums izglītotai iedzīvotāju daļai, kas nebija pierakstīta nevienai iedzīvotāju kategorijai (kā sociāls starpslānis izveidojās no t.s. raznočinciem) - "ne fiziskā darba veicēji": inženieri, žurnālisti, aktieri, skolotāji, mākslinieki, liela daļa zemāko kategoriju valsts dienesta kalpotāju, zinātnē nodarbinātie zemāko kategoriju darbinieki. Arī PSRS līdzīgi lietots apzīmējums iedzīvotāju slānim ar augstāko vai nepabeigtu augstāko izglītību, kuri nebija ne strādnieki, ne zemnieki, ne valsts pārvaldes aparātā strādājošie - intelektuāla un radoša darba veicēji. Sākot ar 80. gadiem, intelektuālā vidē visbiežāk par inteliģentiem tiek dēvēti erudīti, ar smalkjūtību un empātiju apveltīti, jaunas informācijas uztveršanai atvērti indivīdi, ar gana līdzīgiem vērtību, goda un ētikas pamatprincipiem (kas tos atšķir no erudītiem, bet neinteliģentiem ļāudīm, vai radošuma kā profesijas pārstāvjiem: vienkārši labiem zīmētājiem, mūzikas vai dzejas rīmju rakstītājiem, ko pēc padomiskās inerces par "radošo inteliģenci" dažkārt dēvē). Der?
[User Picture]
From:[info]nefolk2
Date:18. Marts 2012 - 14:07
(Link)
Gluži manas domas, manuprāt, kaut kam tādam gašajā nākotnē būtu jāiznīkst pašam no sevis, varbūt jāpaliek tikai sportu spēļu, eirovīziju u.tml. kontekstā, diemžēl esošie lohi audzina jaunus lohus, bet tas nekas, sašķelta pasaule nemaz nav pie patiesās varas esošo spēku (oligarhu, masonu, reptiloīdu) interesēs, un sajūsmināti, fanātiski patrioti būs the new minoritāte agrāk vai vēlāk, labāk agrāk
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:18. Marts 2012 - 15:07
(Link)
Piekrītu. Vajadzīgs pragmatisks, mierīgs patriotisms.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:18. Marts 2012 - 18:43
(Link)
Vajadzīgs - kam? :P
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:18. Marts 2012 - 19:50
(Link)
Vides, kurā tu dzīvo, sakārtotībai un labklājībai.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:18. Marts 2012 - 20:48
(Link)
Es savu dzīvokli varu sakārtot arī nebūdams tā patriots.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:18. Marts 2012 - 22:38
(Link)
Tu savu dzīvokli vari (gribi) sakārtot tikai, ja esi sava dzīvokļa patriots. Analoģiski ar valsti.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:18. Marts 2012 - 22:54
(Link)
Varbūt man vienkārši kauns nesakārtotā uzņemt ciemiņus?
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:18. Marts 2012 - 23:08
(Link)
Varbūt patriotam kauns, ja viņa zeme slīkst nabadzībā, korupcijā un kulturālā nabadzībā. Tas viss ir saistīti. Likt prioritāti pār sev tuvu vidi/cilvēkiem pār visām vidēm/cilvēkiem kā tādiem. ''Pasaules pilsonība'' ir retorisks populisms. Nav ''pasaules budžeta'', francūži nepalīdzēs uzlabot Latvijas tautsaimniecību un ASV neieguldīs Latvijas kultūras attīstība, tā pat kā svešs onkulis nerūpēsies par to, lai tu būtu paēdis un nenāks mazgāt tavus traukus.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:18. Marts 2012 - 23:20
(Link)
Actually Eiropas Savienība, t.sk. Francija, palīdz uzlabot LV tautsaimniecību un dod tajā vairāk nekā nozīmīgu ieguldījumu. Sākot no ceļu remonta un lauksaimniecības, beidzot ar izglītību un zinātni. Es saprotu, ka pensionāri to nezina, bet tu mani pārsteidz.
http://www.esfondi.lv
http://ec.europa.eu/esf/home.jsp?langId=lv
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:19. Marts 2012 - 00:02
(Link)
ES mūsu ekonomiku (īpaši tās neatkarību) ir daudz vairāk iedragājusi, nekā uzlabojusi. Protams, lielākā mērā tieši pateicoties vietējo bāleliņu ne-patriotismam, ne eiropiešu ļaundarībām. :smug:
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:19. Marts 2012 - 01:12
(Link)
Kas vispāri būtu LV oriģinālā kultūra? Tas, kā parodiju var novērot etnogrāfijas muzejā? Ja vispāri kaut kas nogalina kultūru, tad tā ir izolācija un ksenofobija.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:19. Marts 2012 - 01:48
(Link)
Tāpēc, ka patriotisms = ksenofobija/izolācija. :eyeroll:
Tika pat labi var prasīt kas ir franču kultūra, kas ir itāļu kultūra, kas ir argentīnas kultūra. Nezinu ko tu domā ar ''oriģinālā'', bet šajā gadījumā Latvijas kultūra ir tā, kas tikusi radīta Latvijā. Duh.

Btw, tas tavs self-loathing attiecībā pret vidi, kurā esi piedzimis un uzaudzis, ir apmēram tik pat cēla īpašība kā ksenofobija, tikai spektra pretējā pusē.
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:19. Marts 2012 - 01:54
(Link)
Praksē [nacionāl]patriotisms lielākoties ja ne burtiski nozīmē ksenofobiju un izolacionismu (which does happen), tad tik un tā rada tādu vienotu kontekstu, kurā šīm lietām ir izteikta tendence attīstīties.

Un, for that point, man vides, kurā esmu piedzimis un uzaudzis, sakarā ir loathing tikai pret centieniem to pacelt jelkādā īpašākā statusā pār jelkuru citu salīdzināmu vidi.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:19. Marts 2012 - 02:21
(Link)
Kādā vēl ''praksē''? Pats vainīgs, ka Čupiņa skinhedu vai kas tml. tev personificē patriotismu. Vai Rainis, Belševica, Vītols, Čakste, Čaks, etc. etc. bija ksenofobi, jo patrioti? Tu turpini runāt kā tipisks marksisma doktrinēts drons, kam jebkāda nacionāla identitāte ne vien nav vērtība, bet kaut kāds imperiālistiskās buržuāzijas iemiesojums, kas domāts vien apspiešanai un vispār HITLERS.

Neiet runa par savas vides pacelšanu kādā abstraktā augstākā statusā, bet savas vides sargāšanu, kopšanu, no kā dabiski izriet savas vides interešu prioritāte pār citām.
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:19. Marts 2012 - 02:34
(Link)
Ja mēs patriotismu definējam kā "savas vides sargāšanu un kopšanu", tad, atsaucoties uz [info]gedymin te jau sacīto, es labākajā gadījumā varu būt sava dzīvokļa patriots. Plašākā mērogā vide vienkārši ir teritorija, kurā tobrīd uzturos, un par kuru es esmu ieinteresēts vispārīgā līmenī rūpēties, bet ne vairāk vai mazāk, kā citās vidēs/teritorijās/vietās, kurās esmu uzturējies vai grasos uzturēties.

Tas, kas man visā šajā ir dziļi paralēls, ja ne atklāti nepatīkams, ir nacionālais moments, savas identitātes piesaistīšana valstij vai vēl abstraktākajam valsts-nācijas veidojumam.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:19. Marts 2012 - 10:34
(Link)
Neviens jau neaizliedz tev izjust pretīgumu pret ko vien vēlies. Tikai tad nav arī jāsūkstās, ja cilvēki, kuriem šī zeme, valoda un kultūra (lai cik nu ''nožēlojama parodija'' tā nebūtu) patīk, izjūt pretīgumu pret tādiem kā tu, kas vēlas pasauli padarīt viendabīgā, unitārā melting potā, kur nacionāli-kulturālais kolorīts saglabājas labi ja ķīniešu kvartāla ēstuvēs vai suvenīrveikalos tirgotajās matrjoškās. And rightly so.

Es personīgi mīlu daudzas kultūras, un tieši tāpēc, ka tās ir daudzveidīgas ar savu nacionālo ''stilu''. Teiksim, argentīniešu literatūrai piemīt ļoti savdabīgs kolorīts, kas caurvij daudzu rakstnieku darbus un nav salīdzināms ar, teiksim, vācu literatūru un tas ir forši. Vēlme šo nacionālo knifu nonivelēt būtībā ir kultūras kā tādas nīšana. Atļaušos atgādināt, ka tieši 18-19 gs. ar savu nacionālā romantisma bumu Eiropā bija viens no kultūras vēsturē svarīgākajiem un ražīgākajiem visa veida mākslas laikmetiem.
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:19. Marts 2012 - 10:44
(Link)
Atšķirību pastāvēšana ir neitrāls fakts, kas pats par sevi neizvirza nekādus secinājumus. Nacionālisms šo faktu politicizē un pārvērš par "mēs pret viņiem" vai pat "mēs pret visiem" status quo.

Un nacionālisma nonivelēšana nav kultūras kā tādas nīšana vai, principā, jelkāda cita attieksme pret kultūru, tieši augstāk minētā iemesla dēļ. Ir tāls un netīrs ceļš no kultūras atšķirību apzināšanās līdz nacionālās identitātes rašanās brīdim, un vēl tālāks - līdz tai savdabīgajai kultūrparanojai, kas ir nacionālisma politikas neatņemama iezīme.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:19. Marts 2012 - 13:06
(Link)
Laikam neproti lasīt vai vienkārši ignorē, ko es rakstu, bet es jau norādīju, ka tevis būvētajam salmu vīram nav nekāda sakara ar patriotismu. Ultranacionālisms =/= patriotism. Ja esi pārāk dumjš, lai to saprastu, tad tas ir forever.
[User Picture]
From:[info]indulgence
Date:20. Marts 2012 - 15:08
(Link)
Ak, šitais skan gandrīz tikpat mīļi kā senajā poļu mūvijā "Nākotnes amazones", kur uz galveno varoņu iebildi, ka vīriešu dzimums tak civilizācijas attīstībā ko devis, atskanēja viennozīmīgi pārliecināts "Visi - Čaplins, Platōns, Ņūtons, Koperniks - bija sievietes!" Piesaukt vispārzināmas personālijas, piedēvējot tām pašizdomātu pozīciju vienmēr gana labi ierullē oponenta argumentācijas kāršu namiņa sagraušanā, jo šim jau nav ko vairs atbildēt, ja jau pat Koperniks ir bijusi sieviete. :)))
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:20. Marts 2012 - 16:23
(Link)
Tu par to, ka "Rainis, Belševica, Vītols, Čakste, Čaks" bija patrioti vai par ko? Man liekas, tā teikt tomēr ir vairāk pamata nekā teikt, ka Koperniks bija sieviete.
[User Picture]
From:[info]indulgence
Date:20. Marts 2012 - 20:02
(Link)
Nuss, man gan šķiet, ka internacionālistu Raini, kuram galvenais bija "visu zemju proletārieši, savienojaties!", likt vienā maisā ar vācbaltieti Vītolu, kurš latviešu valodu iemācījās tik pēc augstskolas beigšanas, lai varētu ar zemnieku meitām koķetēt, klāt piešaujot 20. gadu "kalvīti" Čaksti un bohēmieti pofigistu, kurš kalpojis visām varām, Čaku - tas neko daudz no poļu komēdijas neatpaliek. Rainis tak ar Čaksti pat vienā rudzu laukā padirst neietu! :) Protams, var teikt, ka visi ir patrioti - Raiņa ideāls bija sociālistiska Latvija brālīgo Eiropas tautu saimē, par Čakstes ideāliem nezinu, - tak aizdomas, ka katrs to patriotismu uztvērasavādāk.

Manuprāt te arī šo XIX gs. ideoloģiju klupšanas akmens slēpjas, ka nacionālisms un patriotisms raugās uz sabiedrību kā monolītu, ko vieno identiskas vērtības un pasaules skatījums, un kas stāv pret visu, kam nav šādu vērtību un pasaules skatījuma, tb mēs/svešie. Tikai izrādās, ka tas "mēs" realitātē neeksistē, jo katram sava vīzija, kāda ir tā "sakārtotā mūsu vide", tb jau paši pamatjēdzieni izrādās fikcijas. Un, iespējams, tāpēc kopš XX gs. vidus mēs neredzam nevienu cilvēces kontekstā vērtējamu intelektuāli, t.i. gudru cilvēku, kas ar šīm utopijām aizrautos (serbu Miloševics gan ar Dr.phil. grādu, tak redzot mūsu vietējo Dr. aktivitātes, grāds vēl neliecina par atvērtu prātu un inteliģenci).

Šīs utopijas teorijā ir skaistas, tak diemžēl vēsture rāda, ka vislielākās cūcības pastrādājuši tie, kas no sirds sevi par īstenākajiem patriotiem uzskatījuši.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:20. Marts 2012 - 21:49
(Link)
Redzi, tava problēma ir tā, ka tu tā pat kā mindbound ar patriotismu saproti kaut kādu sevis saķibinātu salmu vīru, kas ietērpts brūnos šortiņos un hitlera ūsiņās.
Patriots =/= ultranacionālists, ffs. Vēl jo vairāk, Latvijas patriots var būt jebkura etnosa, politskās vai reliģiskās piederības cilvēks. Jūs, sarkanie, bleeding heart multikulisti laikam vispār nespējat par šo tēmu debatēt racionāli. Viss, ko es redzu, līdzko tiek pieminēts kaut mazākais mājiens uz nācijas/valsts interesēm ir mēģinājumi uzzīmēt grotesku karikatūru un kaunināt tos, kas uzdrīkstējušies par ko tādu vispār iepīkstēties.
Jo redz, mēs visi esam ''pasaules pilsoņi'' un jebkurš, kas nepērk multikulturālistu visu tautu brālības utopiju, ir ļaunie reakcionāri, kas to vien domā kā iemest kādu gāzes kamerā.
[User Picture]
From:[info]indulgence
Date:20. Marts 2012 - 21:56
(Link)
Tb mana problēma, ka uzskatu sevi par īstenāku patriotu, nekā tevi un savu patriotisma izpratni par patiesāku? ;) Tā varētu būt. Bet esmu samierinājies, ka īstanam patriotam ir jāsamierinās, ka erzacpatriotu te pilns, sarkanie, brūnie, melnie un varavīkšņainie patrioti, pasaules patrioti un sazin kādi vēl. Un katrs uzskata, ka ir pareizāks par tiem pārējiem. Nepilnīga tā pasaule, nepilnīga. ;(
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:20. Marts 2012 - 22:05
(Link)
''Tb mana problēma, ka uzskatu sevi par īstenāku patriotu, nekā tevi''

Nē, tava problēma ir tā, ka tu patriotus vienādo ar nacistiem etc. Es kaut kā nesaprotami uzrakstīju?
Btw, es sevi nebūt neuzskatu par patriota nosaukumam cienīgu. Pārāk maz vērtības esmu devis šai zemei, taču tas man netraucē novērtēt tos, kas ir.
[User Picture]
From:[info]gnidrologs
Date:20. Marts 2012 - 17:42
(Link)
''pašizdomātu pozīciju''

[User Picture]
From:[info]tethys_
Date:18. Marts 2012 - 23:17
(Link)
Mums visiem. Pasaules daudzveidības nodrošināšanai.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:18. Marts 2012 - 23:21
(Link)
Nesatraucies, es tikai kaitinu Gnidrologu :P
[User Picture]
From:[info]tethys_
Date:19. Marts 2012 - 10:49
(Link)
Es nebūt nesatraucos, es izsaku viedokli. Ja šī vai visas tavas diskusijas domātas tikai visādiem gnīdām un mb, tad ok.
[User Picture]
From:[info]gedymin
Date:19. Marts 2012 - 11:51
(Link)
Nē, protams.
Šī vispār nebija paredzēta diskusija, vienkārši domas fiksēšana, bet nu jā, nejauši sanāca uzrakstīt kaut ko par Sabiedrībā Aktuālu Tēmu, līdz ar to uzreiz komentāru birums.
[User Picture]
From:[info]mindbound
Date:19. Marts 2012 - 01:09
(Link)
Varbūt ir pienācis laiks sākt likt uzsvaru uz kopīgo, nevis atšķirīgo starp cilvēkiem. Es neticu, ka valsts aparāts kā tāds būs ilgstoši dzīvotspējīgs, reizē no nation-state nekļūstot par enclave-state.