Uzskatām,
ka mūsu izstrādātais analītiskais modelis sasniedz darba mērķi - aprakstīt,
kādas ir uzņēmuma iespējas iegūt konkurētspējīgu pozīciju Latvijas tirgū un
palīdz atrast atbildi uz pētījuma jautājumu.
Ņemot
vērā ievada daļā uzstādītos tēmas ierobežojumus, pētījuma izstrādes procesā
tiek realizēti visi ievadā uzstādītie uzdevumi. Pirmkārt, tiek apkopota
teorētiskā bāze, uz kuras pamata tālāk tiek veidots savs pētījuma analītiskais
modelis konkurētspējīgas pozīcijas noteikšanai platjoslu pieslēguma tirgū
Latvijā. Otrkārt, seko īss uzņēmuma apraksts un, izmantojot pētījuma analītiskā
modeļa kritērijus, tiek veiktas intervijas ar uzņēmuma darbiniekiem. Paralēli
tiek apkopoti statistiskie dati un materiāli internetā, kas tālāk noder
analīzes procesā. Treškārt, pielietojot izveidoto analītisko modeli, tiek
veikta analīze, kuras rezultātā rodam atbildi uz pētījuma jautājumu un sniedzam
ierosinājumus.
Apkopojot
pētījuma izstrādes procesā pieejamo informāciju, varam secināt, ka uzņēmumā ir
daudz stipro pušu, potenciāls sekmīgai attīstībai un jaunu tirgu apgūšanai.
Pirmkārt,
uzņēmuma tēls un pieredze palīdzēs vieglāk atrast sabiedrotos un gūt uzticību
arī jaunā tirgus daļā. Otrkārt, uzņēmuma stiprā puse ir atlasītais
multinacionālais darbinieku kolektīvs. Treškārt, uzņēmuma iekšējā vide, kas
stimulē darba procesu uzņēmumā un kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu. Par
priekšrocību arī uzskatām uzņēmuma sadarbību ar atpazīstamiem aprīkojuma
ražotājiem, kas Digiweb klientus nodrošina ar kvalitatīvu aprīkojumu un
garantijām.
Tomēr,
uzņēmumam attīstoties, ir būtiski pareizi ieviest un īstenot izmaiņas. Tā,
piemēram, lai darbs ar jauniem projektiem būtu sekmīgāks, ir nepieciešams
optimizēt projektu vadības procesu. Lai izstrādātu uzņēmuma mārketinga un
virzīšanas stratēģiju, ir nepieciešams veidot lielāku mārketinga darba grupu.
Par vājo posmu pakalpojumu sniegšanas procesā uzskatāma aprīkojuma piegāde un
uzstādīšanas termiņš. Izmantojot šādu sadales veidu, jau tagad uzņēmums nespēj
izpildīt uzstādīšanu solītajā laikā un ir novērojama klientu neapmierinātība.
Paplašinot klientu loku un ieejot jaunā tirgū, šāda veida problēma var būt
kritiska un bīstams šķērslis panākumu gūšanai, tādejādi vajadzētu padomāt par
loģistikas speciālista piesaisti pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamās
aparatūras piegādes procesa optimizācijai.
Analizējot
Latvijas ekonomisko situāciju un elektronisko sakaru nozares attīstību,
secinām, ka valstī kopumā vērojama stabila ekonomiskā attīstība. Liela daļa
uzņēmumu ir datorizēti un izmanto internetu. Joprojām populāri ir iezvanpieejas
un ISDN pieslēgumi, tomēr, ņemot vērā kopējās reģiona elektronisko sakaru
attīstības tendences, pieaugs platjoslas interneta lietotāju skaits un DSL kļūs
par plašāk izmantoto veidu, lai piekļūtu internetam. Jau šobrīd ciparizācijas
līmenis Latvijā ir salīdzinoši augsts, kas paver iespējas DSL interneta
pakalpojumu attīstībai. Lattelekom ir viens no lielākajiem elektronisko
sakaru nodrošinātajiem un turpmāk savu darbību orientēs uz interneta risinājumu
piedāvājumu. Lattelekom, Eesti
Telekom un Lietuvos telekomas Tallinā parakstot līgumu par
informācijas tehnoloģiju uzņēmumu grupas MicroLink akciju kontrolpaketes
iegādi, draud izveidot nelielu “interneta monopoliņu”[33]. Tādejādi satelīta
interneta vienīgās iespējas ir vēl DSL neapgūtie lauku rajoni, kuros interneta
pieslēgumu piedāvājums ir niecīgs un cenas ir salīdzinoši augstas pie esošā
iedzīvotāju ienākuma līmeņa. Ņemot vērā satelīta interneta augstās aprīkojuma
un abonēšanas izmaksas, tas nespēs konkurēt ar DSL piedāvāto ātrumu un ikmēneša
izmaksām. Tādēļ uzskatam, ka satelīta interneta pakalpojumi ir labs pagaidu
risinājums nomaļākās vietās, līdz DSL izplatība būs sasniegusi maksimumu.
Satelīta
interneta piedāvājums ir visvieglāk īstenojamais Digiweb projekts, jo
nav nepieciešamas lielas investīcijas, kā arī dokumentācijas nokārtošana ir
samērā viegla. Tā ir laba iespēja ieiet satelīta interneta nišas tirgū Latvijā.
Iegūstot pieredzi un pārzinot tirgu, uzņēmumam paveras iespēja piedāvāt cita
veida interneta pieslēgumus vai arī veidot sadarbību ar vietējiem uzņēmumiem.
Apskatot patreiz Latvijas tirgū piedāvātā satelīta interneta cenas, secinām, ka
Digiweb cenas ir par aptuveni 30% zemākas. Tas paver cenu priekšrocības,
kuras var papildināt ar citām virzīšanas aktivitātēm, piem., izdevīgiem
nomaksas nosacījumiem, papildus bezmaksas IP adreses u.tml., kas varētu
stimulēt uzņēmumus attālākās vietās pāriet no šaurjoslas uz platjoslas
interneta pieslēgumu.
Līdz
ar to, kā galveno ieiešanas stratēģiju jaunajā tirgū, uzņēmumam ieteiktu
izmantot fokusēšanās stratēģiju (uzņēmumi un organizācijas nomaļākos rajonos)
kombinācijā ar zemo izmaksu stratēģiju (uzsverot aptuveni par 30% zemāko
pakalpojuma cenu piedāvājumu nekā citiem tiešajiem konkurentiem). Lai šo
stratēģiju realizāciju atvieglotu un padarītu mazāk riskantu, ietiecama būtu
apvienošanās, pārpirkšana vai cita veida cieša sadarbība ar kādu no
pieredzējušiem vietējiem IT pakalpojumu uzņēmumiem.
Galvenās
problēmas, ar kurām saskārāmies pētījuma veikšanas procesā:
1)
statistisko materiālu meklēšana – process
prasīja krietni vairāk laika, lai sameklētu pēc iespējas jaunāku informāciju,
kas ir būtiski, ņemot vērā nozares straujās attīstības tendences;
2)
informācija par satelīta interneta
pakalpojumu piedāvātajiem Latvijā – informācijas meklēšana sarežģīta, jo
satelīta interneta pakalpojumi netiek plaši reklamēti un atrodas projektu
stadijā, kā arī nespējām iegūt VIASAT pakalpojumu cenrādi, kas sniegtu
plašāku ieskatu tiešo konkurentu piedāvājumā;
3)
straujo notikumu virkne uzņēmumā – tā kā
uzņēmums strauji attīstās, veicot pētījumu, bija jāseko līdzi jaunākajai
informācijai, jāveic atkārtotas darbinieku intervijas un jāveic labojumi jau
apkopotajā informācijā.
Pētījuma
tālākās izpētes iespējas:
- Iespēja paplašināt apskatāmo valstu
skaitu un veikt to savstarpējo salīdzinājumu, jo Digiweb ir
ieinteresēts izvērst savu darbību visā Austrumeiropas reģionā;
- Satelīta internets ir tikai viens no
interneta risinājumiem, ko Digiweb piedāvā, tādēļ ir iespēja
paplašināti apskatīt citu pieslēgumu veidu potenciālu Latvijā (un citās
Austrumeiropas valstīs);
- Iespēja paplašināt apskatāmo
kritēriju loku un ar aptaujas palīdzību noskaidrot potenciālo klientu
vajadzības.
|