Nepabeigtā dienasgrāmata


7. Jūnijs 2011

(bez virsraksta) @ 19:14

Es tikai gribēju piebilst, ka rosinātie Satversmes grozījumi par to, ka valsts nodrošina bezmaksas pamatizglītību un vidējo izglītību valsts valodā, nebūt neaizliedz valstij apmaksāt arī izglītību jebkādā citā valodā, gluži tāpat kā grozījums "Valsts aizsargā un atbalsta laulību - savienību starp vīrieti un sievieti", nebūt nenozīmē, ka valsts aizliegtu un nosodītu savienību, piemēram, starp sievieti un ezi. Jautājums, kas ar to tiek risināts, ir tīri politisks.

Cita lieta ir diezgan absurdais "pārejas noteikums" (kur tas parādītos, ne jau Satversmē?!), kas paredz uzsākt no nākamā gada mācības valsts un pašvaldību skolu pirmajā klasē valsts valodā (arī tur gan nav vārda "tikai"). Un vai ar to domāts, ka tiks aizliegtas mācības angļu, vācu, japāņu un latīņu valodās? Nē taču.

Savukārt aicinājums, ko daudzi šajā nobalsošanā ir saklausījuši - liegt lielai daļai Latvijas bērnu iespēju iegūt bezmaksas izglītību dzimtajā valodā jau ir nopietnā pretrunā ar Apvienoto nāciju Konvenciju par bērna tiesībām (29. un 30. pantu), ko, šķiet, ratificējušas visas valstis, izņemot ASV un Somāliju. Un tas nav mans izdomājums - visā pasaulē tiek runāts par "a basic human and civil right - the right to learn in their native language".

p.s. ir dzirdēta arī retorika par to, ka "neviens jau neliedz krieviem mācīties privātās vai vēstniecību finansētās krievu skolās". Jā, to gan mēs gribētu - lai trešdaļa Latvijas bērnu tiktu izglītota Krievijas finansētās (jo viņi jau nu naudu tam atrastu) mācību iestādēs.
 

Comments

 
[User Picture Icon]
From:[info]heda
Date: 7. Jūnijs 2011 - 20:18
(Link)
Lūdzu piemēru kādai Eiropas valstij, kurā iespējams pamatizglītību iegūt pakistāņu, arābu, persiešu valodā. Nav tādu. Ir valsts finansēta iespēja apgūt dzimto valodu dažas stundas nedēļā papildus obligātajai skolas programmai, tas arī viss.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 7. Jūnijs 2011 - 20:44
(Link)
pirmo reizi dzirdu, ka nacionālisti par argumentu min "gribam, lai ir kā citās Eiropas valstīs"
[User Picture Icon]
From:[info]santa_be
Date: 7. Jūnijs 2011 - 20:47
(Link)
+111
[User Picture Icon]
From:[info]heda
Date: 7. Jūnijs 2011 - 21:19
(Link)
Vai tā bija atbilde uz jautājumu par konkrētiem piemēriem?
(bet,protams, ka jebkura nacionālista sapnis ir Latvija kā normāla Eiropas valsts nevis kā Krievijas kolonija)
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 7. Jūnijs 2011 - 21:30
(Link)
Vācijā šobrīd ir valsts apmaksāta pamatizglītība kādās trīs, četrās valodās (jā, tās ir atsevišķās skolas reģionos, kur vēsturiski mīt, piemēram, dāniski runājoši vācieši, taču fakts ir fakts), turklāt tiek nopietni runāts par valsts atbalstu izglītībai turku valodā (pagaidām laikam gan vēl nav). Eiropa vispār ir dažāda izglītības finansēšanas struktūra un arī valsts valodas statuss (ir atšķirības "valsts", "oficiālās" un "nacionālās" valodas jēdzienu juridiskajās niansēs, par to pašu Vāciju es tā arī netiku skaidrībā, vai pirms pāris gadiem kristīgo demokrātu rosinātais likumprojekts par valsts valodas statusa piešķiršanu vācu valodai nozīmē, ka tai šāda statusa nav).

Bet par lietas būtību - es domāju, ka Latvija par Krievijas koloniju daudz efektīvāk kļūs tad, kad Latvijas bērnus izglītos Krievijas finansētās krievu skolās, nevis tad, ja to darīs valsts sistēmā.
[User Picture Icon]
From:[info]heda
Date: 7. Jūnijs 2011 - 22:41
(Link)
Tad vāciešiem vajadzētu uztraukties, ka Turcija tur finansēs savas skolas? Finansēt varēs tikai tad, ja likumdošana atļaus.
[User Picture Icon]
From:[info]junona
Date: 7. Jūnijs 2011 - 21:47
(Link)
Nu ja vajag piemēru, tad, lūdzu. Somijā ir, šķiet, kādi 8% zviedru. Gans skolās, gan universitātes mācības ir gan somu, gan zviedru valodās. Turklāt somiem ir jāmācās arī zviedru valoda.
[User Picture Icon]
From:[info]heda
Date: 7. Jūnijs 2011 - 22:38
(Link)
Diskusija nav par vēsturiskajām mazākumtautībām
[User Picture Icon]
From:[info]chimera
Date: 7. Jūnijs 2011 - 22:44
(Link)
par bijušajiem okupantiem!!1
[User Picture Icon]
From:[info]rasbainieks
Date: 7. Jūnijs 2011 - 22:48
(Link)
jā, starp citu!
[User Picture Icon]
From:[info]junona
Date: 7. Jūnijs 2011 - 22:55
(Link)
Jā, tagad vēl izstāsti, ka krievi Latvijā dzīvo kopš 40-tajiem, vai ne? Turklāt, Zviedri savā laikā ir saimniekojuši Somijas teritorijā.
[User Picture Icon]
From:[info]heda
Date: 7. Jūnijs 2011 - 23:07
(Link)
Tie krievi, kuri neprot runāt latviski, tiešām dzīvo kopš 40-tajiem
[User Picture Icon]
From:[info]junona
Date: 7. Jūnijs 2011 - 23:19
(Link)
Nu tad arī var atzīmēt, ka tie krievi, kas dzīvo kopš XVIII gadsimta jau sen vairs nerunā. Bet tie, kas šobrīd nerunā latviski arī pavisam drīz vairs nerunās. Savukārt krievu jaunieši latviešu valodu prot visnotaļ labi. Daži pat labāk par vienu otru latvieti (es šeit runāju par studentiem, kuru rakstīto man šad tad nākas lasīt).
[User Picture Icon]
From:[info]indulgence
Date: 9. Jūnijs 2011 - 16:54

tīri akadē°iska interese

(Link)
Cik daudz ir sastapti nelatvieši, kas vidusskolu beiguši pēdējo 15 gadu laikā un neprot runāt latviešu valodā?
[User Picture Icon]
From:[info]aardark
Date: 7. Jūnijs 2011 - 23:15
(Link)
Es varu izstāstīt, ka zviedri ir normāli cilvēki, kas nesadirš visu kam pieskaras.
[User Picture Icon]
From:[info]junona
Date: 7. Jūnijs 2011 - 23:38
(Link)
Jā, latvieši gan parasti sadirš visu, kam pieskaras.
[User Picture Icon]
From:[info]milda
Date: 7. Jūnijs 2011 - 23:41
(Link)
Es ar varu daudz ko izstāstīt par zviedru valodu Somijā un kāpēc pēdējās vēlēsanas šopavasar somiem bija īpaši karstasinīgas. Mani vienmēr uzjautrina, ka somus min kā piemēru. Ar pašiem somiem esmu daudz runājusi par šo tēmu un aina un viedokļi nemaz nav tik viennozīmīgi. Slinkums tēmu izvērst un auditorija jau še nav tā, kas neuztaisītu no tā demagoģiju
[User Picture Icon]
From:[info]rasbainieks
Date: 7. Jūnijs 2011 - 23:52
(Link)
vot man vienmēr bijis interesanti, kā somi pacieš to, ka uz zviedrijas pusi ceļazīmēs vispirms zviedriski rakstīts un tikai pēc tam somiski.
[User Picture Icon]
From:[info]junona
Date: 8. Jūnijs 2011 - 00:20
(Link)
Cilvēks prasīja pēc piemēra, es tādu minēju. Bet nekur neesmu teicis, ka tur nav rīvēšanās. Skaidrs, ka, piemēram, kādam puisim no Rovaniemi, kurš, ļoti ticams, nevienu zviedru savā mūžā var arī nesatikt, varētu būt pagrūti saprast, kāpēc viņam zviedru valoda jāmācās.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 8. Jūnijs 2011 - 00:43
(Link)
mēdz būt cilvēki, kam pagrūti saprast, kāpēc vispār jāmācās
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 8. Jūnijs 2011 - 00:57
(Link)
tas būtu lieliski, ja par latviešu valodas aizstāvju argumentu kļūtu "krievu skolas jāslēdz, lai nebūtu tādas rīvēšanās kā Somijā"
[User Picture Icon]
From:[info]junona
Date: 8. Jūnijs 2011 - 01:10
(Link)
Jā, VL varētu šo pieņemt par sloganu :)
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 8. Jūnijs 2011 - 00:39
(Link)
(ja neskaita siļķu konservus :))
[User Picture Icon]
From:[info]misame
Date: 7. Jūnijs 2011 - 23:06
(Link)
jo 50 gadi jau vēl neskaitās vēsture, vai kāds būtu iemesls?
[User Picture Icon]
From:[info]santa_be
Date: 7. Jūnijs 2011 - 20:58

Es pret!

(Link)
teorētiski,pat neiejaucot nabaga satversmi, ko nacionālisti un citi radikāļi vēlas aiztikt vietās un grozīt diezgan bieži. pati ideja nav tik slikta, ja visas skolas darbotos pēc vienas pamata sistēmas un tēmu listes un visas valodu lietas,-japāņu un krievu, ekonomikas un ektra tamborēšanas un hokeja nodarbības būtu skolas atbildība un plāns ar attiecīgi skolas eksāmeniem un pārbaudes darbiem skolu beidzot.
teiksim sākumskolā noteikti, nē, bet sākot no 5 klases iespējams, kaut gan, vai tad iepriekšējā skolu reforma nebija par pakāpenisku pāreju uz vairāk mācību priekšmetiem valsts valodā?
vieglāk izglītības ministrijai, vieglāk vecākiem-var vismaz sūtīt bērnu uz dajebkuru skolu un dabūt plus/mīnus to pašu rezultātu, arī mirstošās viduvējās krievu skolas (labais, krutais gals ir dzīvotspējīgs) varētu uzelpot, jo tagad liekas, ka laba daļa krievvalodīgu vecāku sūta savus bērnus uz latviešu skolām- integrēties Rainī un sabiedrībā :D

skumji ir tas, ka viss liekas, tāds prasts pieclatnieku populisms- glābsim latviešu valodu, okupantiem nāvi, meitenes tautas tērpos un nekāda plāna, lai izdomātu, kā tiešām uzlabot integrāciju un valodas prasmes un veicināt sabiedrības saliedēšanos un draudzēšanos.
[User Picture Icon]
From:[info]milda
Date: 7. Jūnijs 2011 - 23:02

Re: Es pret!

(Link)
Katrs latvietis apprec krievu un būs jums integrācija un saliedētība un draudzēšanās. Kādu plānu vēl jūs gribat?
[User Picture Icon]
From:[info]junona
Date: 7. Jūnijs 2011 - 21:48
(Link)
Man pat liekas, ka to būtu jāsauc nevis par politisku jautājumu, bet gan par populistisku.
From:[info]divi_g
Date: 7. Jūnijs 2011 - 23:03
(Link)
Par "P.S." - jap. Tādēļ jau es uzskatu abu galu nacionālistus par vienas putras bļodas ēdājiem :)
[User Picture Icon]
From:[info]annuska
Date: 7. Jūnijs 2011 - 23:54
(Link)
Es neesmu iedziļinājusies jautājumā, tāpēc jau iepriekš atvainojos par savu nezināšanu, bet vai kaut kur vispār ir ticis diskutēts par to, kā tie, kas ir par izglītību tikai un vienīgi latviešu valodā, iedomājas realitātē - kādu latviešu valodu bērniem mācīs cilvēki, kas paši latviski labākajā gadījumā runā kļūdaini? Vai tādā veidā tiks nodrošināta latviešu valodas saglabāšana? Vai arī parakstu vācēji ir iecerējuši visus krievvalodīgos skolotājus masveidā atlaist un pavairot latviešvalodīgos? Esmu novērojusi, ka latviešu valoda ir briesmīga pat daudziem no tiem pedagogiem, kam tā ir dzimtā!
[User Picture Icon]
From:[info]andalusia
Date: 8. Jūnijs 2011 - 12:41
(Link)
++
[User Picture Icon]
From:[info]cuc
Date: 9. Jūnijs 2011 - 10:43
(Link)
Ja mēs noliksim krievus uz ceļiem, viņos noteikti radīsies siltas patriotiskas jūtas pret Latviju...

Traki ir tas, ka arī es kādreiz domāju, ka latvieši ir balti un pūkaini. Tagad man tiešām kauns par to, kā Latvijā zeļ etniskais rasisms.
[User Picture Icon]
From:[info]zivs
Date: 9. Jūnijs 2011 - 12:06
(Link)
man ir nedaudz līdzīgs skats uz šo spekulatīvo VL piedāvājumu.
bet Tev viss šis ir lieliski formulēts.
[User Picture Icon]
From:[info]tihhi_prom
Date: 10. Jūnijs 2011 - 01:02
(Link)
tomeer mums ir ljoti daudz shajaa sakaraa neizrunaatu jautaajumu, grozies kaa gribi.
[User Picture Icon]
From:[info]tihhi_prom
Date: 10. Jūnijs 2011 - 01:03
(Link)
ar to es gribeeju teikt - vai nu sauc to par populismu vai nee, bet nepopulisti par to pat nerunaa

Nepabeigtā dienasgrāmata